Tuesday 18 December 2012

ISTERI SOLEHAH PENYEJUK MATA DAN HATI SUAMI




Untuk isteri-isteri dan bakal menjadi isteri diluar sana ana nak kongsikan sedikit RAHSIA camne nak buat suami sayangkan kita,sape tak nak disayangi suami kan...ada 10 rahsia antaranya:

1.Amalkan makan bersuap dengan suami ataupun lebih baik makan didalam satu talam..lagipun makan dalam talam adalah sunnah nabi dan ia dapat mengeratkan hubungan suami isteri..


2. SENYUM..mudahkan? sambut suami yg pulang kerja dengan senyuman..WAJIB buat benda ni untuk isteri-isteri solehah di luar sana.


3. Jadi PENDENGAR yg baik..ketika suami ingin bercerita pada kita,fokuskan perhatian pada dia dan dengar apa yg ingin diceritakan dan berikan pendapat jika diminta.

4."JAGA LIDAH" penting ni..ramai isteri sekarang suka menyakitkan hati suami dengan lidah mereka, berkata2 lancang dan suka memperlekehkan suami. percayalah lama-lama suami akan mula membenci.


5. Waktu suami susah atau ada masalah, seorang isteri wajib memberikan kata2 semangat dan selalu memberi sokongan pada suami. jangan pula menambahkan masalah pada suami.


6. Yang paling penting..INGAT NI..waktu suami sedang marah..adalah lebih baik kita BERDIAM DIRI..tunggu sampai suami reda..


7. Jangan sesekali MEMBURUKKAN SUAMI di belakangnya.seperti mencerita masalah rumahtangga atau kekurangan suami kepada orang lain ataupun kepada adik beradik..kelak suami akan membenci anda,silap hari bulan tak pasal2 kena makan penampar.


8. Ni pun penting dalam rumahtangga,SELALU PUJI suami...contohnya " abang hensem la hari ni.." sebenarnya lelaki selalu ingin dihargai,,salah satu sebab lelaki curang kerana kurang penghargaan,so selalu la hargai suami anda dengan memujinya..


9. Nak suami rajin bantu buat kerja rumah? pandai2 la ambil hatinya..hanya isteri yg bijak saja mampu buat..camne nak jadi isteri bijak? isteri yg bijak akan tahu apa kemahuan suami dia.


10. BERDOA...selalu la berdoa untuk suami kita...doa seorang isteri solehah mudah-mudahan dimakbulkan ALLAH..


SUMBER : SAHABAT FACEBOOK...

No comments:

Post a Comment