Wednesday, 20 February 2013

MENGAJAR VS MENDIDIK



bismillahirrahmanirrahim....Allahumma salli a'la Muhammad...

Alhamdulillah setelah hampir seminggu sibuk dengan pelbagai program dan assignment..

3 hari ni Allah beri kelapangan untuk solat dan iktikaf di masjid kesayangan ana....♥

selesai sahaja solat asar semalam...seorang makcik datang menghampiriku dan bertanya adakah aku cikgu sekolah agama kat sebelah masjid tu...aku menjawab tidak dan menerangkan bahawa aku masih belajar lagi..dan dia tersenyum lalu berkong
si cerita denganku berkaitan anaknya yang teringin untuk berpurdah seperti ku...anaknya baru sahaja berusia 14 tahun...alhamdulillah...an pelbagai lagi yang dikongsikannya denganku...aku seronok mendengar dan berkongsi cerita dengan beliau...




baru sahaja aku bangun dan nak menuju keluar dari ruang solat muslimat..seorang lagi makcik atau mungkin ku gelar sebagai ustzah disebabkan ku dengar orang lain memangilnya ustazah... menahanku dan bertanya adakah aku mempunyai masa lapang pada sebelah petang...dan dia menawarkanku untuk menjadi guru ganti di sekolah agama batu muda yang terletak di sebelah masjid saidina hamzah sahaja..setelah ku meneliti jadual dan bertanya kepada ibu dan ayah tercinta...insya Allah aku menerima tawaran tersebut....

alhamdulillah hari ini ana dipanggil ke sekolah tersebut untuk menghantar segala salinan ic dan sijil serta result...insya Allah setelah didaftarkan ke jabatan, ana akan start bertugas.....

Alhamdulillah..menjadi pendidik memang telah lama kuidamkan...dan pastinya ianya bukan sesuatu yang mudah...

mengajar dan mendidik dua perkara yang membawa maksud yang sama tetapi cara yang berlainan dan mungkin menghasilkan natijah yang berlainan...

bagi ana...mengajar adalah kita mengajar sahaja...kita meletakkan satu tembok di antara title 'guru' dan 'murid'....kita tidak memahami siapa yang kita ajar..dan apa yang kita ajar...

manakala mendidik ..kita mengajar dan memberi tarbiyah kepada murid...mempunyai niat dan matlamat untuk mendidik anak-anak murid menjadi insan yang berguna ikhlas semata-mata kerana Allah...memahami dan mengaplikasi apa yang diajar...jika mereka tidak faham.seorang pendidik itu tak kan pernah mengeluh malah akan terus berusaha untuk mendidik semampu mereka.

insya Allah selepas ini setiap masa akan lebih bernilai...semoga Allah redha dan permudahkan..semoga ilmu yang bermanfaat yang kita berikan kepada orang lain akan membantu kita di akhirat kelak...amiin Allahumma amiin..

Wednesday, 13 February 2013

YOU CAN DO IT




Bismillahirrahmanirrahim.....Allahumma salli a'la Muhammad....

Alhamdulillah setinggi-tinggi pujian ku panjatkan pada ILLAHI....setelah bertungkus lumus memahami segala berkaitan HTML... ana perolehi markah penuh untuk labtest pagi tadi....

betullah....bila mindset kita kata ' susahlah benda ni..aku tak boleh buat la'..maka benda tu akan nampak susah malah makin susah...tapi bila kita usaha dan yakin bahawa ' aku mampu buat ni" insya Allah everything will become easy....

sepanjang ana menelan dan mengunyah topic HTML ni..ana nangis...nak give up...rasa susah..sehinggalah sebelum melangkah keluar untuk ke kelas..ana doa dan katakan pada diri sendiri ' aku da usaha...aku dah  faham...insya Allah aku mesti boleh buat labtest jap lagi'...

and sebaik sahaja ana duduk di komputer yang disediakan...lecturer mula mengedarkan sekeping kertas di mana ana dan sahabat2 kena buat html yang akan nantinya menghasilkan sebijik seperti dalam paper tersebut....

sepanjang pengedaran kertas itu....kedengaran suara2 yang berkata ' aduh..macam susah je' ' ihh susahnya' dan seumpamanya...dan tidak lama lepas tu paper tu pun turut sampai kepada ana..ana terus lihat dan mengucapkan alhamdulillah serta cuba think +ve...kata dalam hati ' insya Allah aku boleh' '...

dengan lafaz bismillah ana mula membuat code demi code....memang xsemudah yang disangka....hampir beberapa kali jugak ana gagal membuat sama seperti yang diminta...tapi ana terus cuba dan cuba...dan alhamdulillah....ana sempat selesaikan sebelum masa tamat dan dapat sebijik seperti yang diminta....ana serahakan setinggi2nya pada Allah....

setelah hantar...lecturer mula memeriksa setiap code yang dibuat..dan alhamdulillah i got  full marks....:')

Justeru wahai sahabat....tiada 'JALAN PINTAS' untuk 'BERJAYA' melainkan kita terus 'BERUSAHA' dan 'DOA'..setelah itu 'TAWAKAL' lah kepada ALLAH....


sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri yang mengubah nasib mereka sendiri......


DOA SUAMI KEPADA ISTERI




(Sunnah Suami Letak Tangan Di Ubun Isteri Dan Berdoa)

~* AMALAN SUNNAH Rasulullah saw yang jarang dipraktikkan oleh pasangan yang baru berkahwin pada hari ini ialah di mana suami MELETAKKAN TANGAN di ubun kepala isteri sambil membaca doa :

"Ya Allah, aku memohon kepadaMu kebaikannya dan kebaikan
segala yang Engkau ciptakan pada dirinya. Dan aku berlindung
kepadaMu daripada keburukannya dan segala keburukan yang Engkauciptakan pada dirinya."

-(Riwayat Abu Daud)-

TIPS PERKAHWINAN



- Ustaz Azhar Idrus -

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11 .KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan

Tuesday, 12 February 2013

KISAH SWEET SUAMI ISTERI

 
 
Sepasang Suami Isteri "Sweet Couple" sedang berjalan sambil berpegangan tangan. Tiba-tiba si Isteri bertanyakan soalan pada suaminya...

ISTERI: Abg, bila kita jalan mcm ni, semua org memerhatikan kita kan? Mesti mereka pelik kenapa lelaki sehensem abg memilih saya yang serba kekurangan ni sebagai isteri abg...

SUAMI: Kenapa sayang cakap mcm tu? Sayang kan isteri abg, biar lah apa org nak cakap pun... (senyum)

ISTERI: Sayang tahu tu, tapi sayangkan tak secantik perempuan2 lain, badan gemok, kulit gelap, pendek. Rasa mcm tak layak jadi isteri abg... (Dgn nada yang sayu)..

SUAMI: (sambil mengenggam erat tgn isterinya) Sayang, ni lah yg dikatakan Jodoh. Allah dah tentukan sayang jadi milik abg. Abg Redha, dan untuk pengetahuan sayang, abg pilih sayang sebagai isteri abg bukan kerana paras rupa, bukan kerana harta tapi kerana agama yg ada pada sayang. Kali pertama abg tgk sayang, abg yakin sayang boleh jadi isteri yg terbaik untuk abg tempuhi dunia ni, dan bila abg pandang muka sayang masa tu, nampak wajah keibuan pada sayang...

ISTERI: Tapi abg........

SUAMI: (menutup mulut isterinya) Tak de tapi-tapi, Sayang adalah Amanah dari Allah. Apa pun yg org nak cakap abg tak kisah, apa yg abg tahu, abg Bahagia ada sayang disisi, sbb sejak kita nikah abg dah ada teman untuk menghafal al-quran, abg dah ada teman untuk mengaji dan abg dah ada teman untuk Tahajjud di sepertiga malam... Sayang ingat senang ke abg nak cari isteri mcm sayang?? Susah tau...

ISTERI: (Memandang suaminya dengan air mata berlinangan dipipi)

SUAMI: Alolololo... Isteri abg nangis ye?? (smbil kesat air mata isterinya) Abg tahu abg hensem (cewahhhh, hehehe) dan abg tahu abg boleh dapat perempuan2 yang cantik, tapi abg tak nak ikut NAFSU, lumrah lelaki inginkan teman hidupnya secantik bidadari, tapi abg tak kejar semua tu, semua tu hanya didunia. Abg nak kejar JANNAH bersama2 isteri abg yang comey ni. Abg tahu isteri abg ni mampu jadi bidadari abg yg paling cantik untuk abg dan anak2 nnti. In shaa Allah di syurga nnti juga. Kan sayang kan???

ISTERI: In shaa Allah abg. Terima kasih (nangis)

SUAMI: Dah la tu sayang. Jangan nangis dah tau. Jom ikut abg g masjid, kita g taman2 syurga, malam ni ada kuliah kat masjid. ABANG SAYANG ISTERI ABG :-)

Allahurabbi... So sweet :) ♥

by :Aidi Mizanudin Armisah

Monday, 11 February 2013

PERANAN SUAMI KETIKA ISTERI MENGANDUNG


PERANAN SUAMI KETIKA ISTERI MENGANDUNG



1. Suami hendaklah banyak bertaubat kepada Allah SWT.

2. Banyak membaca Al-Quran dan mengharapkan agar anak yang ada dalam kandungan isteri akan memahami keinginan baik yang terkandung dalam Al-Quran tersebut.

3. Suami hendaklah banyak berpuasa sunat, Isnin dan Khamis dll.

4. Suami hendaklah rajin mengerjakan solah berjemaah.

5. Elakkan pergi ke tempat yang tidak dibenarkan syarak.

6. Rajin menghadiri majlis ilmu dan orang-orang soleh.

7. Suami hendaklah banyak bersabar dalam menjalin hubungan dengan isteri.

8. Dilarang memakan benda-benda haram, begitu juga dilarang memberi isteri rezeki yang tidak halal, rasuah serta wang riba.

9. Banyak membaca doa keselamatan isteri yang sedang mengandung dan keselamatan anak dalam kandungan.

10. Dilarang membuka aurat kerana dikuatiri mempengaruhi akhlak anak yang akan lahir nanti.

11. Suami hendaklah menjauhi diri daripada marah dan benci pada isteri.

12. Banyak membaca surah Al Fatihah, Luqman, Yasin, Yusuf, Surah An Nahl ayat 78, surah Al A’raf ayat 189 dan ayat Kursi.

ADAB SUAMI KETIKA ISTERI MENGANDUNG

Ketika isteri mengandung, suami hendaklah benar-benar bertanggungjawab terhadap isteri kerana perasaan isteri sangat sensitif pada saat itu. Ia sangat memerlukan perhatian daripada suami yang disayanginya. Ada beberapa perkara yang perlu suami lakukan terhadap isteri yang sedang mengandung :

1.Suami hendaklah menunjukkan rasa kasih sayang terhadap isteri, sebagai teman hidup yang paling dekat.

2.Hendaklah berlaku jujur dan setia terhadap isteri serta hindari daripada bersikap kejam terhadap isteri.

3.Selesaikan dahulu jika ada perselisihan faham yang berlaku dengan isteri sebelum masuk tidur.

4.Jangan mudah mengeluarkan perkataan talak kepada isteri.

5.Ketika isteri hampir bersalin, suami digalakkan membaca doa berikut, “La ila ha illa anta subha naka inni kun tum minadzolimin” maksudnya “Tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau Maha Suci. Engkau Ya Allah, sesungguhnya aku termasuk di kalangan orang yang zalim”

6. Suami hedaklah kerap solat sunat atau solat hajat dan mendoakan agar isteri dan anak dalam kandungan selamat.

♥ Mengandung akan memberi tekanan terhadap wanita dari segi fizikal, ia harus menampung kandungannya, tubuh badannya bekerja lebih kuat. Jantungnya mengepam darah 40% lebih daripada keadaan biasa. Buah pinggangnya harus mengendalikan pembuangan kotoran bayinya. wanita mengandung juga mengalami perubahan emosi, maka tugas para suamilah yang menjaga hati para isteri ♥
DORONGAN SUAMI SEMASA ISTERI BERSALIN

Suami yang soleh akan turut merasakan penderitaan isterinya walaupun tidak secara langsung. Suami harus banyak terlibat dalam proses jagaan kehamilan, kelahiran bayi dan perhatian terhadap isteri. Suami hendaklah memberi motivasi kepada isteri agar tetap tabah dan bersabar, di samping itu suami harus banyakkan berdoa dan beristighfar dan selawat. Dengan cara ini perasaan isteri akan menjadi tenang dan mudah bersalin.

Mengandung merupakan beban dan tekanan terhadap wanita. Dari segi fizikal, ia harus menampung kandungannya, tubuh badannya bekerja lebih kuat. Jantungnya mengepam darah 40% lebih daripada keadaan biasa. Buah pinggangnya harus mengendalikan pembuangan kotoran bayinya. Wanita mengandung juga mengalami perubahan emosi.

Waktu pantang dan selepas kelahiran, bayi juga dapat menimbulkan tekanan jiwa dan emosi isteri kerana ia harus menyusu dan membersihkan bayi antara 2-3 jam setiap malam. Suami yang baik akan berusaha mengurangi beban isteri dan turut menjaga bayi di waktu malam.
Begitu seterusnya perhatian dan tanggungjawab suami terhadap isteri itu berterusan, semenjak hamil sehinggalah menjaga anak adalah pekerjaan yang harus dibantu oleh suami agar isteri dapat merasakan kebahagiaan dan keringanan dalam menjalankan tanggung-jawab yang berat itu.

* Korbankan ego dan nafsu anda seketika wahai suami-suami. Layan la isteri anda seelok-elok nya ketika dia mengandung kerana dia sedang mengandungkan zuriat anda, waris anda. Saya kagum dengan suami yang beralah/mengalah dengan isteri ketika isterinya mengandung. Sweetnya kalau si suami empaty dengan isteri...bukan sekadar simpati.

* Ketika isteri sedang sarat/sedang berpantang, jangan la anda pula si suami menggatal dengan perempuan lain. Jagala emosi dan hati isteri anda. Dia bergadai nyawa melahirkan zuriat anda kemudian menjaganya siang malam. Makan/tidur terganggu sedangkan anda pula berseronok di luar dengan perempuan lain. Keluar makan, menonton wayang, shopping dll. Tidakkah anda si suami terfikir duit yang anda keluarkan untuk berfoya-foya itu adalah lebih baik di laburkan untuk anak-anak.

SUMBER : FACEBOOK

VIDEO CINTA SANG HAMBA

Bismillahirrahmanirrahim....Allahumma salli a'la Muhammad...

Alhamdulillah....setelah menghasilkan puisi 'CINTA SANG HAMBA' dalam entry beberapa hari lepas....kini ana muatkan dalam bentuk video pula...selamat menghayati......

video

bagi yang ingin melihat via you tube boleh klik
CINTA SANG HAMBA

Sunday, 10 February 2013

Ana suka makan


Bismillahirrahmanirrahim...Alhamdulillah..Allahumma salli a'la Muhammad..

bila sebut pasal makanan....tipulah siapa tak suka makan..kan3...^_^


Hari ni atas suggestion dan sedikit idea from someone yang sangat baik hati.....ana nak post sikit berkaitan diri ana yang suka makan ni..ermm ianya lebih berbentuk puisi.....






Ana suka makan....
pelbagai makanan ana makan.....
esok mungkin ana makan...
lusa mungkin ana tak makan..

Ana suka makan...
aiskrim dan coklat menjadi kegemaran..
jika diberi keizinan...
masakan bonda menjadi pilihan,.

Ana suka makan..
namun Nabi telah berpesan.....
bila lapar baru makan....
 sebelum kenyang berhenti makan....
 


p/s : ehhe post ini sekadar suka-suka..terima kasih kepada si pencetus idea......^_^

Friday, 8 February 2013

WAHAI BAKAL JENAZAH


Bismillahirrahmanirrahim....Allahumma salli a'la Muhammad....




Kematian semakin menghampiri......
apakah tidak kau sedari ??
kematian semakin mendekati....
sudahkah kau persiapkan diri ??

Wahai bakal jenazah....
cukuplah...hentikanlah...
bertaubatlah...
malulah pada ALLAH dan RASULULLAH....

Dunia hanya sementara..
amalanku baru sedikit cuma...
sedangkan akhirat menanti sana..
sama ada syurga atau neraka...

Kembalilah ke jalanNYA..
utamakanlah syariatNYA....
persiapkanlah dirimu bertemuNYA..
semoga bertemu di syurgaNYA....

p/s : dah 2 hari berita kematian ku lihat dan dengar daripada sahabat2 terdekat..menggeletar hati dan diri ini...betapa banyakknya dosa yang telah ku lakukan...sesungguhnya setiap yang bernyawa pasti akan mati !!! ALLAHURABBI....:'(

Thursday, 7 February 2013

TETAMU ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim....Allahumma salli a'la Muhammad

Alhamdulillah..apa khabar iman kita sahabat2??
semoga sentiasa terisi dengan bahan2 ilmiah yang akan mampu meningkatkan keimanan kita...insya Allah...

puisi sangat mudah untuk dihasilkan bila kita dalam sesuatu mood...kali ni mood rindu terhadap bumi barakah menyapa lagi..maka terhasillah warkah dibawah.... 





ermm rasa itu menyapa lagi..rasa rindu..rindu serindu2nya untuk menjadi tetamu Allah....
rindu untuk pergi ke bumi barakah itu.....:'(

bila hati mula cinta...
rasa rindu pasti menyapa...
bukan kepada manusia...
tapi  DIA...

hati mula sayu...
mengalir air mata syahdu...
ingin untuk bertamu..
di bumi yang barakah itu...

 usaha ditingkatkan..
iman dimantapkan...
doa dipanjatkan...
 semoga dipermudahkan...

p/s : Ya Allah sampaikanlah aku ke sana........amiin Allahumma amiin...:'(






Monday, 4 February 2013

AKU JATUH CINTA LAGI



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM......

Allahumma salli a'la Muhammad..jika entry sebelum ni ana jatuh cinta terhadap masjid dan majlis ilmu....

kini ana jatuh cinta lagi.....jatuh cinta terhadap QASIDAH....indahnya mendengar qasidah..indahnya berqasidah...

Ya Allah....tambahkan lagi rasa cinta ini kepadaMU dan RasulMU.....
Ya Allah...lembutkan lagi hati ini untuk sentiasa mencintaiMU......
Ya Allah..kuriniakan hamba hati yang bersih dan penuh dengan cintaMU....
Ya Allah...permudahkanku untuk terus berusaha mengejar cintaMU....


LAWATAN KE RUMAH ANAK YATIM


Bismillahirrahmanirrahim...Allahumma salli a'la Muhammad...

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran kita panjatkan pada ALLAH atas nikmat iman dan Islam serta segala nikmat yang telah kita perolehi sehingga hari ini...

Alhamdulillah baru-baru ini iaitu pada 3 februari 2013, ana serta sahabat2 halaqian daripada forum tercinta ana ' Halaqah.net' berpeluang untuk melawat ke rumah anak-anak yatim yang terletak di kawasan selayang berhampiran dengan pasar borong..

hujung dari kiri, pengasan rumah anak yatim dan 2 orang ustaz yang mengajar di sini
kedudukan rumah anak-anak yatim ini agak tersorok iaitu di kawasan yang majoriti adalah penduduk masyarakat rohingnya...namun Alhamdulillah dengan bantuan pakcik google map di sepanjang perjalanan, dan pastinya atas keizinan Allah kami selamat sampai ke destinasi..

sampai sahaja kami di sana, kami disambut oleh pengasas rumah anak yatim itu sendiri iaitu USTAZ HAFIZ HASHIM BIN QASSIM...serta beberapa orang anak-anak yatim yang dimuliakan Allah s.w.t

ziarah ini membuatkan ana jauh lebih bersyukur dan melihat bahawa lebih raaaamai lagi di luar sana yang hidupnya jauh lebih susah daripada kita yang tak berhenti2 mengeluh...Allahurabbi....

ku tersenyum dalam tangisan...
terharu melihat mereka tersenyum...
meski susah dan kekurangan..
mereka bersyukur siang dan malam...

sebab itu rajin2kanlah....
banyak2kanlah...
melihat dan memandang mereka yang berada di bawah...
insya Allah kita tidak akan pernah mengeluh...

seterusnya...biarlah gambar yang berbicara....



sebahagian anak-anak yatim yang ada di rumah tersebut







ruang makan dan ruang belajar
kekurangan tempat menyimpan pakaian..


subhanaAllah...

bila kita susahlah baru kita akan menghargai nikmat senang..
bila kita sakitlah baru kita akan menghargai nikmat sihat...

pandanglah wajah2 anak-anak yang dimuliakan Allah itu..
lihat kehidupan mereka yang serba kekurangan...
masihkah Engkau ingin mengeluh ???? !!!
masihkah Engkau tidak mahu mengucapkan syukur ????!!!

wahai sahabat yang dikasihi Allah...dunia hanya sementara...hanya 3 perkara yang akan kita tiggalkan buat bekalan di akhirat kelak iaitu
doa anak yang soleh, ilmu yang bermanfaat serta amal jariah.

SEMOGA KITA TERGOLONG DALAM KALANGAN ORANG-ORANG YANG BERUNTUNG

Sunday, 3 February 2013

CINTA SANG HAMBA

Bismilllahirrahmanirrahim...Allahumma salli a'la Muhammad..



Assalamualaikum....malam ini mood ingin bercerita perihal 'CINTA'....
bukan sekadar suka suki.....tapi ingin mengajak semua untuk mengingati cinta SANG PENCIPTA....

insya Allah entry kali ini juga berbentuk puisi...
Alhamdulillah ilham sekali lagi dari ILLAHI...
semoga dapat difahami...

Engkau mencari cinta sejati..
Pada manusia kau serah diri...
Kau lupa kepada Sang Illahi..
yang memberi cinta tak terperi...

Engkau hanyut dalam cinta yang kononya indah...
cinta pada manusia yang belum halal dan sah...
Namun engkau memberi alasan bahawa ianya fitrah..
Sedangkan 'singboard peringatan' telah diberikan ALLAH...

wahai muslimin imam solat...
jangan engkau rosakkan sang muslimat..
Awas! jangan juga engkau sengaja dekat..
tapi dapatkanlah dengan cara terhormat..

wahai muslimah bidadari syurga,
hiasi dirimu dengan ilmu dan akhlak mulia,
letakkan cinta ALLAH di tempat pertama dan utama,
InsyaAllah pasti kau tak kan kecewa.

wahai muslimin dan muslimat yang disayangi...
jadikanlah cintamu cinta ILLAHI....
jadikanlah cintamu cinta berstatus tinggi...
ingin bersama ke syurga hakiki....


p /s : Wallahu a'lam...alhamdulillah...semoga bermanfaat......

RENUNGKANLAH WAHAI DIRI

Assalamualaikum....telah lama kutinggalkan karya berpuisi...
dahulu masa sekolah ku sering meLuangkan masa untuk menghasilkan puisi...
dan pernah menjadi johan dalam pertandingan menulis sajak/puisi...
Alhamdulillah syukur kepada Illahi....

Insya Allah kini ku kembali smula menghasilkan puisi..
 buat muhasabah dan pedoman diri...


Hari berganti hati...
berlalu tanpa henti....
waktu berputar sendiri...
alam bertasbih memuji Illahi...

tatkala marah mula menusuk hati...
dek kejian dan hinaan insani...
teringatku pesan Allah dan Nabi...
bersabarlah wahai diri....

Andai kau mengeluh akan kehidupan..
pandanglah mereka yang memerlukan...
pasti mengalir air mata keharuan..
bibir  berbicara memohon keampunan....

ambilah masa dan peluang..
renunglah mereka disekeliling...
pasti akan kau sedar dan berpaling...
dari sifat tamak dan sombong...

bersyukurlah dikau wahai hamba Allah...
kenanglah betapa banyak nikmat Allah...
ucapkanlah syukur alhamdulillah..
semoga hidupmu diberkati Allah...

AKU LEBIH BAIK DARIPADANYA

Bismillahirrahmanirrahim..Allahumma salli a'la Muhammad ...alhamdulillah...




hari ini ana terbaca satu perkongsian ilmu daripada seorang akak ....semoga menjadi renungan buat kita bersama..insya Allah...

Kriteria iblis adalah, "aku lebih baik daripadanya". Manakala peribadi dan akhlak Nabi Muhammad s.a.w. sentiasa bertambah ketakutan serta tawaduknya kepada Allah dan bertambah kasih sayang serta berlemah lembut terhadap makhluk.

Bilamana bertambahnya manusia itu akan kesolehannya, samada dari jalan belajar atau beribadat. dengan belajar seperti membaca atau memahami masalah. atau dengan beribadat seperti bersolat malam dan berpuasa. Bukti kejujuran amalannya itu bukan sahaja pada penampilannya tapi jelas pada akhlaknya serta pergaulannya.

Dan bukti tidak jujur amalannya itu adalah tidak kelihatan pada akhlaknya bahkan yang jelas adalah sebaliknya. Setiap kali dia banyak melakukan ibadah, setiap kali itu jugalah banyak kepura-puraannya. Moga Allah beri petunjuk pada insan sebegini.

Setiap kali banyaknya dia berkomitmen dalam agama, setiap kali itulah bertambah kerut wajahnya.
Setiap kali banyaknya dia berkomitmen dalam agama, setiap kali itulah dia membataskan dirinya dari beberapa kelompok manusia.
Setiap kali banyaknya dia berkomitmen dalam agama, setiap kali itulah banyaknya dia menghina kelompok-kelompok masyarakat.
Setiap kali banyaknya dia berkomitmen dalam agama, setiap kali itulah dia bertambah kasar sesama keluarga terdekat yang kurang mentaati agama.

Dari mana datang semua benda ini?
Bukanlah sebegini keadaan orang yang berkomitmen dalam agama. sebabnya tiada pertalian diantara cara ibadat yang dia lakukan atau cara ahli ilmu dengan hakikat yang sebenarnya iaitu pertalian hati dengan Allah s.w.t.

jadi, kita semua memerlukan pergaulan bersama orang-orang soleh, agar hati dapat melihat kepada kejujuran hati ini. agar dapat muhasabah diri ini dengan penuh kejujuran.

wahai mereka yang telah Allah muliakan dengan selalu berulang alik ke masjid, apakah hasil yang kamu dapat darinya? apakah pandangan kamu terhadap orang diluar masjid?

Kamu akan dapati di jalanan pemuda-pemuda dengan kelakuan yang buruk. Yang ini dengan kelakuannya meninggikan suara mengganggu orang di sekelilingnya dan tidak ambil peduli dengan suara-suara yang menegurnya. Bagaimanakah kamu akan melihatnya?

Adakah kamu akan melihatnya dengan pandangan belas kasihan serta kasih sayang? Apabila kamu melalui mereka, senyumlah kepada mereka dan ucaplah "Assalamualaikum w.b.t....". Kamu teruskan perjalanan dengan tenang. Terkesan dihati mereka untuk mengikuti apa yang kamu lakukan itu.

Setelahmana kamu keluar dari kelas agama, kamu terasa diri penuh dengan kesolehan. Kamu banyak mentelaah kitab, bersolat jemaah. Kemudian kamu keluar dan dapati mereka-mereka itu dan mengatakan "aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam".

"Aku berlindung dengan Allah? ayat apakah ini?". Kamu melihat mereka dengan pandangan kehinaan. Cara begini bukannya cara berlindung dari maksiat. Bukanlah sebegini cara menjauhinya. Bukanlah cara ini.

Berbeza diantara ilmu yang diajari oleh Nabi Muhammad s.a.w. dengan ilmu yang diajari oleh Iblis. Ada kisah menyebut: Ada seorang penuntut ilmu keraguan samaada untuk memasuki kelas ini atau kelas itu kerana dia melihat pengajian ilmu yang berbeza. Satu kelas mengajar al-quran dan satu kelas lagi mengajar hadis.

Lantas dia pergi kepada seorang yang soleh untuk membuat pilihan dan orang soleh itu berkata, "aku akan bawa kamu pergi kedua-dua kelas ini". Mereka berdua masuk ke kumpulan pertama dan berdiri. Orang soleh ini membuat demikian kerana untuk mengetahui kelas mana yang harus dia ikuti.

mereka berdua berdiri dalam kelas yang pertama ketika syeikh sedang mengajar. ketika mana syeikh itu melihat mereka berdua sedang berdiri, syeikh itu berkata "Duduk! kenapa kamu berdiri?".

Orang soleh itu berkata, "aku taknak duduk dalam kelas kamu ini". Syeikh berkata, "kenapa kamu taknak duduk?". Orang soleh ini menjawab, "dalam hati aku ada tidak puas hati dengan kamu". Syeikh itupun menjawab, "dan aku sangat-sangat tidak puas hati dengan kamu. Keluar syaitan, jangan kamu merosakkan kelas ini.".

Pemuda yang mengikuti orang soleh itu berkata, "jom kita keluar sebelum kena pukul". Kemudian mereka pergi ke kumpulan kelas yang kedua. Juga dalam keadaan berdiri seperti dalam kelas kumpulan pertama.

ketika dalam kelas, syeikh terpandang mereka dan berkata "mengapa kamu berdua tidak duduk?".

Kamu lihat perbezaan antara kedua-dua kisah ini? Syeikh dalam kelas pertama berkata, "duduk!". sedangkan syeikh dalam kelas kedua bertanya, "mengapa kamu tidak duduk?".

Pemuda soleh itu berkata, "aku tidak mahu duduk dalam kelas kamu ini". Syeikh itu bertanya lagi, "kenapa?". Pemuda soleh itu menjawab, "aku tidak puas hati dengan kamu".

Lantas syeikh itu menutup wajahnya lalu menangis dan berkata, "sesungguhnya bagi Allah sahaja kami kembali, aku memohon pengampunan Allah dan bertaubat kepadaNya. Mungkin Allah telah membuka kepada kamu keaiban aku yang telah disembunyikan. Aku memohon pengampunan Allah dan bertaubat kepadaNya". dan syeikh itu terus menangis.

Orang soleh itu menoleh kepada pemuda yang mengikutinya tado dan bertanya kepadanya, "sekarang macam mana, kelas mana yang mahu kamu duduk? disini atau disana?".

kriteria orang yang soleh itu jelas kelihatan pada akhlaknya yang soleh. Jika kamu merasai perlu membuat pemilihan iaitu orang ini kata mereka dalam kebenaran dan orang ini pula kata mereka dalam kebenaran. Lihatlah kepada akhlak mereka.

Dimana adanya akhlak yang mulia, tandanya di situ adanya agama.
Dimana adanya akhlak yang mulia, tadanya di situ ada ilmu.
Sekiranya tiada disitu akhlak mulia, maka tiada juga disitu agama dan ilmu.
Tidak mungkin dengan agama itu tanpa ada akhlak yang mulia.
Tidak mungkin dengan bersifat kesolehan itu dengan tiada akhlak yang mulia.

Maka setiap yang berilmu dan yang beragama, jika tidak terzahir padanya akhlak yang mulia. maka disitu ada kecacatan pada orang yang berilmu dan beragama. inilah kriterianya. Jangan kita terfikir memandang kepada orang lain. Pandang kepada diri kita untuk memperbaiki diri diantara kita dengan Allah s.w.t.

Wallahua'lam...
Resepi Cinta Usrah ♥

Saturday, 2 February 2013

AKU JATUH CINTA



Bismillahirrahmanirrahim....Allahumma salli a'la Muhammad.....

Aku jatuh cinta..........jatuh cinta kepada masjid.....jatuh cinta pada majlis ilmu.....

ALhamdulillah...kali pertama menjejakkan kaki ke kuala lumpur....inilah masjid yang pertama ana masuk....
bila dah jatuh hati pada masjid ni..terasa rindu sentiasa......
seandainya ada masa terluang..pasti akan singgah solat berjemaah kat masjid ni....
alhamdulillah sem ni Allah berikan kelapangan masa yang cukup banyak untuk menunaikan solat dhuha dan solat zohor berjemaah hampir setiap hari dalam masjid yang penuh ketenangan ini....selama hampir 2 tahun jugalah masjid ini tempatku untuk menyedut ilmu dan menunaikan solat terawih.....adakalanya pergi berseorangan...dan ada kalanya bersama sahabat2 tersayang....

tak sampai hati nak tinggalkan masjid ini....:'( satu hari nanti insya Allah akan ku pergi ke sini lagi...ingin kubawa mak abah dan adik2...nak tunjuk masjid yang ana suka.:')


JOM SAHABAT2, KITA CINTA MASJID!! ♥