Sunday, 27 April 2014


Bismillah, Alhamdulillah

Aiman Azlan is one of my favourite blogger and Vlog, I really love the way he deliver something useful for all. Just now I have seen one of his video which is showing and talking about his wedding. Really inspirational story telling,well said Bro Aiman, barakallahulakuma wajamaah fi khair. May Allah bless both of you, bagai pinang dibelah dua, hihi really cute.

So here I want to share a letter written by Bro Aiman Azlan, which is I think it is very meaningful and beneficial for all of us, especially for those who want to become a good husband as well.

Ohh before that, for those who want to view the video that I have mentioned above, you can click HERE

From Single Aiman To Married Aiman: A Letter

On Friday, December 13th, 2013 at around 12:30pm (a few hours before my wedding), I wrote this letter to myself as a form of reminder. I want to remember these things for the years to come Insha Allah. 

These are some reminders to myself about being a husband, a father, and a person in general 

Dear Married Aiman,

As a husband, I hope that you think of your wife as your partner. She is neither your boss nor your employee. She is your partner. She has opinions, thoughts, and feelings – so listen to them. Listen more, talk less. Who knows, you might learn a thing or two from her. 

Have honest conversations with her. Discuss things. You’re going to disagree, so handle disagreements well. Don’t expect her to be like you. She’s not like you and she never will be like you. She is a unique individual, with her own personalities. Don’t forget that she’s a woman, and you and I both know that there’s a lot that we need to learn about women. Don’t expect uniformity. Uniformity doesn’t lead to unity. Diversity leads to unity and Islam celebrates diversity, but with limits.

Be a leader, not a dictator.  

Know that both of you are on the same team, so don’t think about winning or losing. Use the Quran and the Sunnah as a guide, not as a weapon to bring the other down. If you need to correct her, do so in the best way possible. Don’t be a jerk about it. In fact, don’t be a jerk in general. Be kind and compassionate, especially towards your family. The best people are the best to their families. Like I said, you’re on the same team. You are both in this for the long run, all the way to Jannah. Insha Allah. 

You will argue with your wife. There will be times when she will drive you crazy. There will be times when you will drive her crazy. As much as you would like to avoid those moments, they are almost inevitable. I have never heard of a marriage without conflicts. Even the Prophet had conflicts with his wives. 

In those times, remember the Prophet. Remember that he kept his cool no matter what. If you’re angry, don’t talk while you’re angry. Don’t discuss things while you’re angry. You and I both know that while you’re angry, you’re not thinking straight. You might say or do things that you don’t mean. So keep your mouth shut while you’re angry and don’t do anything stupid. Make wudu, pray two rakaat, cool yourself down, and if you feel like you need to address something then do so in the best way possible. Not while you’re angry. 

Love your wife, with all your heart. Remember that a woman was made from a rib. The rib is on your side so she is neither above you nor below you, and the rib is close to your heart so that you may cherish her and love her. Also, don’t forget that ribs protect the internal organs; so as much as you are protecting her, she is also protecting you. 

Always say that you love her even though she knows it. Say it anyway. Show your gratitude to what she has done for you. 

As a father, I hope that you think of your children as both a blessing and a trust (an Amanah) from Allah. Know that they are not oblivious to the things you say and do, especially to the things that you do. They learn mostly from your actions, not from your words. So pay closer attention to what you do than what you say. They will always look to you for examples, so be the best example that you can be. 

Be a friend to your children. Be a place where they feel safe. Be someone whom they can share their most personal side and secrets. Be someone whom they look forward to meet; when you come home, they run towards you. Not away from you.

Never ever argue in front of the kids. Nothing is more traumatizing to a child than seeing his/her parents fighting. Don’t do that to your kids. Don’t bring kids into your marital arguments. In front of your kids, always smile and be cheerful. Be a source of positive energy for them. That’s how you want them to remember you by. 

There is no vacation for being a parent. It is literally a full time job, 24/7, for the rest of your life. Even when your kids get married and have their own kids, that doesn’t mean that you stop being a parent. You will always be a parent. You will always be an example for your kids. 

Teach your kids about Islam, about Allah, and about the Prophet. Be their first and their best teacher. Don’t outsource your parenting responsibilities to anyone. Teach them about accountability and about responsibility early on in life so that they learn how to be good and honest people. Teach them how to choose good friends and how to be good friends. Teach them to give back to the community. Teach them to serve people and be a good resource for people, not a burden. Teach them good manners through good examples.

Talk to your kids. Face them and have good conversations. Don’t face the TV. That’s not good quality family time. That’s just a bunch of people sitting in front of the TV. Ask them about their day. Stimulate their minds. Encourage them to think. Ask for their opinions. Encourage them to read good books. Read with them and read to them.

Don’t stunt their growth, but encourage their growth. Or better yet, grow with your kids. When they learn, you learn with them. Don’t be too busy with other things that you miss watching your kids grow. You only have one opportunity to watch your kids grow, so don’t miss it.

Pray with your family. Create a Masjid inside your own home. 

In general, know that you will make mistakes. You are not perfect. But when you do make mistakes, please own up to them. Don’t let your pride and ego get in the way. If you know that you are wrong, admit it first and foremost to yourself. Don’t lie to yourself. Don’t try to justify yourself with lame excuses. If you’re wrong, admit it. Learn from mistakes, grow, and move on. 

The two big enemies of men are their pride and their ego. These two bad boys are not your friends, they are Shaytan’s friends. So don’t allow them to come into your home. Leave them at the door. In fact, leave them altogether. They are no good to you. Be humble. Stay humble. Insha Allah, Allah will raise you. 

Build a home, not a house. A house is just made of four walls and rooms. If a house is not filled with love and obedience to Allah, then it is not a home. Build a home, a safe haven for your family. Build a place of tranquility. Build a place where your wife feels safe, where your kids feel safe, and where they feel love and a sense of belonging. 

Be open to change. You’re not perfect. You don’t know everything. There’s always something new to learn. Something new to improve. 

Find the good in people. Everyone has flaws; your wife has flaws and your kids have flaws. You have flaws. But choose to focus on the good and always mention the good, and seek to improve the not-so-good.

Don’t judge other people, judge only yourself. You don’t know the condition of people’s hearts. What you see with your eyes is not the whole story, so leave the judging part to Allah. Hate the wrong actions that people do. Don’t hate the people that are doing it. 

Be the solution, not the problem. Know that the most valuable things in life are not things.

Married Aiman, I hope you can lead your wife, your kids, your family all the way to Jannah where you will live happily ever after. Remember that happily ever after doesn’t exist here in this world, it exists in the next world – in Jannah.

This is Single Aiman, signing off.

Married Aiman, all the best!

Single Aiman

Saturday, 26 April 2014


Bismillah, Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, Allahumma solli 'ala Muhammad
Segala puji bagi Allah atas segala nikmat iman dan Islam yang kita perolehi pada hari ini.

Semoga semua sentiasa tenang, bahagia dalam rahmat dan kasih sayangNYA.

" Al-Ummu Madrasah Al-Ula"

Ibu merupakan madrasah dan sekolah pertama bagi anak-anak. 

 Apabila seorang ibu itu telah persiapkan mereka (anak) dengan baik, maka sesungguhnya ibu tadi telah mempersiapkan sebuah generasi yang baik dan kuat.

SubhanaAllah besar dan hebatnya peranan seorang muslimah yang bergelar ibu.

Sungguh seseorang ibu itu sememangnya memainkan peranan yang sangat penting dalam membentuk generasi yang akan datang. Jika lurus didikannya, maka insyaAllah luruslah jalan yang diambil oleh si anak. Jika bengkok dan salah didikannya, maka tidak mustahil bengkok jugalah ia.

Seorang ibu sebenarnya bukan sahaja menjadi sekolah 'pertama' , tetapi hakikatnya seorang ibu itu juga menjadi sekolah 'utama' bagi anak-anaknya.
Lumrahnya, kita akan berasa bangga dengan susuk tubuh yang telah berjaya seperti para alim ulama', para ilmuwan, agamawan, pahlawan dan sebagainya. Sehingga mereka mendapat tempat terhormat dalam kalangan masyarakat. Namun, terfikirkah kita bahawa di belakang tokoh-tokoh besar itu, pasti ada seseorang yang hebat yakni seorang isteri atau ibu.

Seperti peranan sebuah madrasah atau sekolah, ibu umpama gudang ilmu, pusat peradaban dan wadah yang menghimpun sifat-sifat dan akhlak yang mulia. Melalui 'madrasah' seperti inilah yang kelak mampu melahirkan generasi anak-anak yang soleh dan berakhlak mulia. Persoalannya di sini sudahkah kita para Muslimah mempersiapkan diri? sudahkah para ibu diluar sana menjadi madrasah pertama dan utama bagi anak-anak?

Mari saya ajak semua perhatikan apa yang dilakukan oleh kebanyakan ibu marcapada ini. Terlalu ramai para ibu yang berbangga ketika melihat anak-anak mereka tampil di pelbagai jenis 'realiti show'. Tanpa mereka sedari mereka sebenarnya meraih prestasi dalam aktiviti maksiat kepada Allah. Maaf jika mungkin bunyinya agak kasar. Tapi itulah realiti yang harus kita sedari wahai muslimah sayang, tidak salah untuk join mana-mana realiti show, tapi pastikanlah bahawa ianya mampu membuatkan Allah redha dan anak-anak menjadi taat kepada Allah swt bukan tenggelam dengan arus hedonism. Astaghfirullahal adzim.

Mungkin saya belum lagi bergelar isteri apatahlagi bergelar seorang ibu, Namun apa yang saya cuba sampaikan ini adalah suatu kenyataan yang pasti. Saya juga punya ibu, dikelilingi masyarakat yang bergelar ibu. 
Saya merasai dan melihat sendiri apa yang berlaku pada hari ini kesan daripada gagalnya seorang ibu dalam menjadi madrasah utama buat anak-anak. 

Sehingga setiap hari saya sangat risau, sangat risau apakah kelak saya mampu menjadi madrasah terbaik buat anak-anak saya.

Namun kerisauan itu bukan menjadi penghalang buat kita semua wahai muslimah yang saya kasihi kerana Allah. Ayuh kita bangun, kita siapkan diri dengan segala kelengkapan ilmu dari segi fizikal dan rohani. Kita didik diri kita mulai daripada saat ini, belajar dan terus belajar menjadi muslimah yang hebat ilmu dan peribadinya. Biar kelak kita mampu menjadi sekolah pertama dan utama buat anak-anak kita. Tanam azam dan keyakinan yang tinggi dalam diri. InsyaAllah Allah pasti permudahkan.

Dalam Islam, kewajipan yang paling utama bagi seorang wanita adalah sebagai ibu dan pengurus rumah tangga.

Sabda Nabi s.a.w :

" Seorang wanita adalah pengurus rumah tangga suaminya dan anak-anaknya, dan ia akan diminta pertanggungjawaban atas pengurusannya" ( HR MUSLIM )

Ibu ialah tonggak bagi sesebuah keluarga bahagia, sekaligus menjadi pencetak generasi hadapan. Namun dalam sistem kapitalis, fungsi ini tidak ditekankan sebagai perkara yang penting malah ia dijadikan sebagai pilihan, bukannya kewajiban, kerana kemajuan wanita hanya diukur berdasarkan kepada keupayaan dalam meraih material semata-mata.

Pernah saya duduk bersama beberapa orang rakan kuliah saya suatu saya belajar dahulu.

Saya ditanya, " nanti dah kahwin, nak kerja ke? "

saya tersenyum lalu menjawab " kalau ditanya saya, saya memilih menjadi suri rumah."

lalu sebahagian mereka menjawab " zaman sekarang ni perlukan duit kot, isteri pun kenalah kerja jugak"

sebahagian lagi menjawab " kita belajar tinggi-tinggi kot, takkanlah nak duduk rumah jadi suri rumah je"

Saya tersenyum lagi, saya tidak mahu berbahas panjang. 

Sungguh saya bukan ingin menjadi suri rumah 'biasa' yang kosong ilmu dan pengetahuannya. Tapi kerana saya mahu menjadi seorang suri rumah yang 'luar biasa' hebat ilmu dan pengetahuannya. Biar sayalah orang pertama yang mengajar anak saya mengeja dan mengira. Sayalah orang pertama yang mengajar segala ilmu dunia dan akhirat kepadaNYA. Maka dengan itu saya usaha dalami ilmu sains dan matematik dengan baik, saya usaha dalami ilmu agama dan beberapa kemahiran dengan sebaik mungkin. Biar kelak meskipun saya hanya bergelar suri rumah tapi saya mampu membuat suami dan anak-anak saya bangga sekaligus membuat Allah redha. 

Dan jika alasannya nak bantu suami dari segi kewangan, ya saya dah siapkan diri 2 tahun lepas lagi. Dengan memulakan perniagaan yang kini mula melebarkan sayapnya, alhamdulillah. Perniagaan ini saya harap mampu membantu sedikit sebanyak meringankan beban keluarga dan suami saya kelak. See? siapa kata suri rumah tidak boleh melakukan apa-apa? Saya lebih selesa seperti ini, bekerja di rumah sahaja disamping menjaga kebajikan suami dan anak-anak. Namun tidaklah menjadi alasan untuk saya tidak mahu keluar dan maju kehadapan dalam masyarakat. Ada adab-adab dan tatacaranya yang harus kita ikuti.InsyaAllah.

Semua ini hanyalah sebuah impian saya kelak bila saya sudah berumah tangga. Tidak salah bukan jika kita merancang awal? Tidaklah awal mungkin bagi usia yang kini menjangkau 21 tahun.

Jom saya bawa kita semua telusuri satu persatu sejarah para sahabiyah yang menjadi ibu yang hebat.

Antaranya, kisah Kabsyah binti Rafi', seorang sahabiyah yang hidup dan tampil menjadi penolong agama Allah, menjadi ibu kepada dua anak yang gugur sebagai syahid, dua pahlawan Islam yang diberkahi iaitu Amr bin Mu’adz dan Saad bin Mu’adz. Dialah ibu yang ‘Arsyar-Rahman bergegar kerana kematian anaknya. Dialah juga ibu yang memutuskan perkara dengan hukum Allah S.W.T. Anak beliau ialah penjaga Rasulullah S.A.W ketika Perang Badar, pemegang panji daripada golongan Ansar, serta salah seorang ahli majlis syura Rasulullah S.A.W ketika itu. Anak beliau ialah As-siddiq kedua setelah Abu Bakar r.a. Anak beliau jugalah wakil Rasulullah S.A.W dalam Perang Buwath.

Begitu juga halnya dengan Saidatina Asma' binti Abu Bakar yang sentiasa merangsang anaknya Abdullah bin Zubair agar tidak menjadi seorang pengecut dan terus berjuang hingga ke hujung nyawa. Dalam didikannya, keperibadian Abdullah bin Zubair dibentuk. Beliau ialah susuk seorang ibu yang sangat memahami peranannya dalam mendidik generasi utama yang berkualiti serta menjadikan kecintaan kepada Allah dan RasulNya mengatasi segala-galanya, sama ada harta, isteri, keluarga mahupun segala jenis perbendaharaan dunia. Beliau mencetak keperibadian generasi yang siap berjuang demi meninggikan kalimah La ilahaillallah Muhammad Rasulullah.

Tidak kalah hebat juga adalah pengorbanan yang telah dilakukan oleh sang ibu para syuhada, Tumazhir binti ‘Amru bin Sulami atau lebih dikenali sebagai al-Khansa’. Beliau berkahwin dengan Rawahah bin Abdul Aziz As-Sulami. Daripada pernikahan itu beliau dikurniakan empat orang anak lelaki. Sungguh, tangan yang disangka lembut menghayun buaian itu, mampu menggoncangkan dunia! Setelah melalui pembinaan dan pendidikan daripada tangannya, keempat-empat anak lelakinya itu telah menjadi pahlawan-pahlawan Islam yang terkenal. Berkat dorongannya juga, mereka telah gugur syahid di medan Qadisiyah. Subhanallah!.

Ibu yang bertaqwa akan mendidik ank-anaknya dengan penuh ketakwaan sehingga anak-anak mereka bercita-cita menjadi syuhada'. hal ini bukan sahaja menjadi kebanggan bagi sang ibu, tetapi juga kebanggaan bagi seluruh kaum muslimin daripada satu generasi ke generasi lainnya.

" Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai ujian dan sesungguhnya di sisi Allah lah pahala yang besar " ( al-anfal : 28)

Berpegang teguhlah wahai muslimah sekalian kepada Islam sahaja, dengan demikian akan lahir kembali susuk-suk ibu seperti pada zaman sahabiah. Dari sinilah akan lahirnya generasi baru, generasi yang sanggup berjuang dan berkorban demi Islam dan bermanfaat buat ummah. Insya Allah.

Semoga kelak tulisan yang saya coretkan hari ini, akan saya jadikan sumber rujukan dan peringatan bila saya bergelar ibu kelak.

Wallahu'alam. Semoga Allah redha.

Sumber rujukan : 
1. Wanita yang dijamin syurga. Ah-mad Khalil Jam’ah. DarulFalah.
2. 70 Wanita Terbilang Di Zaman Nabi Muhammad S.A.W. Abu Azka al-Madani.Harun Arrasyid HjTuskan. Al-Hidayah Publication.
3. Tafsir al-Qur’an
4. Kitab sahih Bukhari dan Muslim

Tuesday, 22 April 2014


Wahai MUSLIMAH sayang

Sekiranya dirimu tidak dihadiri lelaki
Itu tidak bermakna dirimu tidak diingini
Jangan khuatir kerana cinta Allah itu suatu yang sangat pasti
Sesungguhya Allah sedang memelihara hati dan jiwamu
Daripada dikecewakan dan didatangi perasaan riak

dekatkanlah dirimu kepada Illahi
Berilah cintamu pada yang memiliki cinta

Pasti cinta sejatimu akan kau temui jua
Tak usah berharap cinta pada insan yang kau sendiri tidak pasti

Jadilah seperti FATIMAH R.A
Mendiamkan diri kepada lelaki yang kau sukai
BERDOALAH kepada Allah, berdoa dan terus berdoa
InsyaALLAH, dirimu pasti dicari
Berpeganglah dengan kata-kata ini : 


Muslimah seperjuanganku
Tak usah dirimu khuatir
Berbuatlah sesuatu kerana Allah
Dan bukannya kerana kritikan manusia
kerana mereka juga hamba Allah

Walau dirimu TIDAK CANTIK di dunia
walau dirimu TIDAK MENJADI SIULAN di dunia
semoga dirimu MENJADI BUALAN DI SYURGA kelak
semoga dirimu DIPANDANG DI SYURGA kelak

Monday, 21 April 2014


Nama ataupun panggilan sangat penting dalam kehidupan. Bukan sahaja di dunia malah di akhirat.

Kata nabi s.a.w :

 "Sesungguhnya kamu akan dipanggil pada Hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa-bapa kamu. Maka oleh itu perelokkanlah nama-nama kamu."

Alhamdulillah Nama diberi Siti Nuur Zaleha Binti Rosdiansah

Biasanya senang saya nak bezakan antara kawan dan keluarga

Sebab keluarga, saudara mara dan jiran tertangga akan panggil saya dengan gelaran ' Nur'
Manakalah kenalan lain akan panggil saya dengan gelaran selain daripada tu ' zaleha' 'siti' 'leha' 
Saya hargai semua panggilan tersebut. Terima kasih *senyum*

Tapi kalau ditanya panggilan yang paling saya sukai adalah *nur* 
Sebab itu jika yang baru mengenali saya, sekiranya ditanya nak panggil apa, dengan senang hati saya akan jawab " Nur" *senyum*


Antara perkara yang dianjurkan juga, Islam mengajar kita untuk memanggil seseorang dengan nama yang baik dan yang dia sukai.
Sebab itu suka saya mendidik diri saya untuk mengetahui nama penuh seseorang, kemudian saya akan cuba untuk ingat dan memanggilnya dengan nama yang dia sukai.
Sering juga saya mendengar seseorang yang memanggil seseorang dengan panggilan yang buruk dan kurang elok contohnya 
" gemok" " bangang" " panjang" "hitam" dan seumpamanya
Telinga dan hati saya sangat sensitif bila mendengar ada orang yang memanggil sesorang dengan panggilan seumpama itu. Sangat tidak saya sukai.
Pernah saya mengenali seseorang yang sering diberi gelaran 'gemok' hampir semua orang sekeliling memanggilnya dengan nama tersebut. 
Saya bertanya kepada semua yang memanggil " kenapa memanggilnya dengan gelaran demikian?"
mereka menjawab " alaa takpa, dia bukan kisah pun, dia takmarah pun"
Saya menarik nafas panjang
Bagi saya tidak kiralah empunya diri tidak kisah atau tidak marah sekalipun, panggillah  dengan nama yang baik.
Sebab itu dalam saya bergaul juga, suka saya perhatikan cara seseorang memanggil sahabatnya atau orang lain.
Dari situ biasanya saya menilai sikap dan sifat seseorang, Bukan ingin mencari kesalahan, tapi bagi saya, seseorang yang memanggil seseorang dengan nama yang baik, adalah orang yang baik. Maaf andai ada yang terasa.

Macam mana pula kalau kita tidak tahu namanya siapa?
 Cubalah tanya namanya. Tapi memang ada keadaan tertentu yang kita tidak sempat nak bertanya nama, maka panggil lah dengan panggilan yang baik dan sopan contoh "ukhti/akhi" " "kakak/abang" "adik" "awak" "saudara/saudari"

Pernah juga yang memberi alasan kepada saya bahawa dia telah terbiasa untuk memanggil seseorang dengan nama ikut suka hati dia. 

Saya tersenyum dan sekali lagi menarik nafas panjang

Perbaikilah, betulkan yang biasa, biasakan yang betul. Seperti mana kita tidak suka orang panggil kita dengan gelaran yang tidak kita sukai, begitulah juga kita perlu lakukan. Mungkin kita rasa kawan kita itu tidak marah atau tidak kisah. Siapa tahu dalam tidak sedar dia sebenarnya dah lama memendam rasa kecil hati akan sikap kita!
Semua yang saya kasihi dan hormati, 
Haram hukumnya menggelar atau memanggil seseorang dengan nama yang ia benci sekalipun erti nama itu ada pada diri atau sifatnya seperti si Hitam kerana kulitnya hitam atau si Tempang kerana ia berjalan tempang dan seumpamanya. Dalam hal ini Allah s.w.t telah berfirman dalam Surah Al-Huujurat ayat 11 yang tafsirNYA :
"... dan janganlah pula kamu panggil-memanggil dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan adalah panggilan fasiq sesudah seseorang itu beriman. Dan sesiapa yang tidak bertaubat maka mereka itulah orang-orang yang zalim."

JOM semua, kita ubah cara panggilan kita terhadap orang lain. Semoga Allah redha.



Assalamualaikum w.b.t dan salam mahabbah buat semua pembaca yang saya hormati sekalian.

Segala puji bagi Allah atas segala yang telah diberikan kepada kita terutamanya nikmat iman dan Islam.

Mohonlah kepada Allah tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman, dan dimasukkan dalam syurgaNYA dengan iman.

selawat serta salam kepada junjungan besar Nabi s.a.w. Allahumma solli 'ala Muhammad

Cuba semua focus bunga tu, cantik kan? siapa minat roses? sebut 'alhamdulillah' dalam hati *senyum*

Soalan seterusnya siapa minat warna biru, pink, putih, hijau sebut ' subhanaAllah' * senyum*

Tahniah anda punya minat yang sama dengan saya. eheh

Ciptaan Allah semua cantik-cantik, hanya pandangan mata manusia sahaja yang menilai cantik itu pelbagai.

" berjalan bermusafirlah melihat keindahan Allah"

JOM saya bawa semua menerokai keindahan bumi sabah

Buat mereka yang mencintai alam sekitar, kebiruan, kehijauan, ketenangan, mari cuci mata tenangkan fikiran bersama saya * tarik nafas, senyum, alhamdulillah *

SubhanaAllah cantik dan menenangkan kan? 

Tersenyumlah, bersyukurlah, gunakan mata kita dengan sebaiknya, melihat keindahan ciptaan Allah, mensyukuri segala yang telah dikurniakanNYA

Andai mata hanya banyak melihat maksiat,
Beruntunglah mereka yang tidak mampu melihat,
Namun punya hati yang sentiasa memikat,
Sehingga Allah sentiasa dekat.

Sahabat, mari kita gunakan nikmat mata yang Allah berikan kepada kita dengan sebaik-baiknya,
Tundukkanlah pandangan terhadap perkara yang boleh mendatangkan dosa
Dan peliharalah diri kita daripada membuat mata orang lain berdosa

Sungguh setiap anggota badan kita akan menjadi saksi di akhirat kelak,
Semoga mata kita adalah mata yang sentiasa dibasahi dengan air mata taubat 
Jadilah seperti mata 'lebah'
Mata yang sentiasa melihat kebaikan orang lain
Bukan seperti mata 'lalat'
Mata yang sentiasa mencari kebusukan dan kelemahan orang lain

semoga Allah redha.

Wednesday, 16 April 2014


Bismillahirrahmanirrahim...Allahumma solli 'ala Muhammad...

Alhamdulillah segala pujian hanya selayaknya untuk ALLAH atas segala nikmat, rahmat yang dilimpahkan ke atas kita sehingga ke hari ini.

Insya Allah hari ini saya ingin berkongsi perihal 'BERI SEDIKIT DAPAT BANYAK' ha..apakah agaknya di sebalik kalimah ini? 

Seringkali kita dengar keluhan manusia yang merasakan bahawa dengan memberi atau mengeluarkan sedikit 'wang' atau bersedekah akan mengurangkan harta dan duit yang dimiliki.

ini sama sekali tidak benar. Jom kita renungi firman Allah dalam surah al-baqarah : 268 

" Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya."

 disetiap rezeki yang kita miliki ada hak untuk orang lain wahai hamba Allah.

teringat saya satu peristiwa yang berlaku pada diri saya tahun lepas, bukan bertujuan nak riak, tapi nak membawa semua melihat bahawa tangan yang menghulur bunga mawar pasti berbau harum. Oleh itu,orang yang memberi ialah insan pertama yang mendapat manfaat daripada apa yang diberikannya. 

di mana seperti biasa saya suka menghabiskan masa lapang di masjid kesayangan saya, pada waktu zohor sehingga lepas asar..sekiranya saya tiada kelas masa tu.

setiap hari teringin sangat nak memberi sedikit sumbangan/ sedekah terhadap masjid itu. Namun saya hanya mampu memandang 'kotak ajaib' itu daripada jauh kerana ianya diletakkan di ruangan solat muslimin. Sehinggalah pada 1 hari tu selesai solat zohor, saya terpandang sebuah ' kotak ' yang tertera ' peti sumbangan untuk masjid' di tepi rak telekungruangan solat muslimat, gembira tak terkata. Lantas mencari dan membuka dompet lalu memasukkan sehelai wang ringgit yang telah lama ingin dimasukkan ke dalam peti tersebut.

kemudian selesai sahaja solat asar berjemaah, saat kaki ingin melangkah keluar daripada pintu keluar ruang solat muslimat, seorang wanita memberi salam dan tersenyum menahan ku dari keluar.
dia bertanya adakah saya sudi untuk menjadi guru di sekolah agama sebelah masjid tersebut? dan adakah saya mempunyai masa lapang pada sebelah petang? 

subhanaAllah..itulah rezeki disebalik rezeki yang kita kongsikan kepada orang lain.


Alhamdulillah Allah makbulkan doa saya untuk menjadi seoarang mu'allimah selama 3 bulan di sekolah tersebut.

Bukan nak cerita saya bagi duit, tetapi tentang nilai yang kita tak duga banyaknya dapat dengan memulakan memberi sesuatu yang kita sayang contonya duit.

berkaitan dengan sedekah ini jugak, saya ingin menegur sedikit sikap sesetengah daripada kita terhadap 'si peminta sedekah'

ada dalam kalangan kita, yang melayan golongan ini dengan layanan yang seolah2 Islam tidak pernah mengajar kita adab-adab dalam berhadapan dengan golongan ini.

mari lihat firman Allah lagi dalam surah al-baqarah ayat 263

"Menolak peminta-pemintasedekah dengan perkataan yang baik dan memaafkan (kesilapan mereka) adalah lebih baik daripada sedekah (pemberian) yang diiringi (dengan perbuatan atau perkataan yang) menyakitkan hati. Dan (ingatlah), Allah Maha Kaya, lagi Maha Penyabar. "
insya Allah...selepas ini jangan takut untuk bersedekah lagi ya sahabat2
harta kita tak kan kurang, yakin pada janji Allah.

dan sedekah itu bukanlah hanya dengan 'duit' semata2..
senyum itu juga sedekah
membuang benda tajam di tengah jalan juga sedekah
dan banyak lagi

bersedekahlah..Nabi s.a.w juga suka bersedekah, sollu 'alan Nabi

insya Allah untuk entry yang seterusnya saya akan kongsikan apakah fadhilat-fadilat bersedekah


Saturday, 12 April 2014


Bismillahirrahmanirrahim. Rabbi yassir wala tu'assir.

Secara peribadi, bagi saya kehidupan itu berkaitan dengan pilihan. Setiap pilihan kita ada natijah yang tersendiri sama ada baik atau buruk. Kerana itulah Allah mengurniakan kita akal supaya kita dapat berfikir dengan waras dan membuat pilihan yang baik. Sememangnya kita tidak tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Oleh itu, lazimkanlah diri kita dengan solat sunat istikharah dengan harapan Allah akan sentiasa memimpin kita dalam setiap tindakan dan pilihan yang kita lakukan.

Setiap pilihan kita, haruslah disertai dengan doa dan usaha yang betul. Choose the right one with the right action.

Hidup ini satu pilihan,
sama ada kita nak terus mengalah kerana dunia,
atau terus bangkit kerana Allah Tuhan yang Esa.

Di saat ujian datang tanpa henti, aku pautkan pergantunganku sepenuhnya pada PENCIPTA diriku dan seluruh alam ini. Akhirnya, aku temui kekuatan itu semula. Bagiku, jatuh bangun dalam kehidupan ini adalah lumrah. Semuanya atas diri kita. Andai kita tidak kuat, kita akan hanyut. Sesungguhnya, aturan ALLAH itu sangat indah. Indah yang teramat. Kita hanya akan dapat merasai keindahan dan kemanisan ujian itu andai kita benar-benar menjadi hambaNYA yang berfikir.

" hiburkan dirimu dengan zikrullah"

Tiba-tiba hati berbisik sedemikian di saat air mata seakan tidak mahu berhenti.
Ya, berzikirlah wahai hati. Allah kan ada? bisik hatiku, kembali tersenyum

lantas ku capai surat cintaNYA 
" sesungguhnya hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang " 
(surah ar-ra'du ayat 28)

Solat dan zikrullah adalah penawar hati yang, ia memberi ketenangan kepada hati. Nabi s.a.w bersabda " dalam jasad anak adam ada seketul daging, jika baik daging itu baiklah seluruh anggota badan, jika ia buruk maka buruklah segala anggota badan yang lain, seketul daging itu adalah HATI "

Hati yang tenang menjadikan kehidupannya tenang. 
Teringat kata-kata murabbi "Para pencinta Allah bukannya tidak menghadapi dugaan, malah dugaan yang mereka hadapi amat berat berbanding orang biasa. Namun mereka dapat menghadapinya dengan tenang lantaran jiwa mereka bertaut pada Tuhan, jiwa mereka memancarkan cahaya ketuhanan, jiwa mereka memiliki kekuatan  bagaikan gudung yang akarnya terpasak pada bumi, jiwa mereka memiliki tenaga yang sampai langit lantaran zikrullah yang sentiasa pada lisan dan sirrnya "

Allahu...tersenyumlah kerana diuji * senyum*

Sesungguhnya kebahagiaan itu ada di dalam diri, ia bagaikan mutiara di dalam lautan. Hati manusia ibarat lautan, semakin dalam ia menyelam, semakin asyik dan terpegun ia memandang keindahannya. Di dalamnya ada mutiara yang begitu mahal dan indah. Tanpa menyelam, manusia hanya akan dapat melihat pada permukaannya sahaja, mereka hanya merasakan masinnya sedangkan manisnya di sebalik masin itu tidak dapat diperolehi.

Wahai diri yang diuji, tenggelamkan dirimu dalam lautan mutiara ketuhanan, nescaya dirimu akan tersneyum dengan ujian kehidupan. 

Terima kasih Allah kerana beri aku ujian.

Ya ALLAH, sesungguhnya aku redha ALHAMDULILLAH atas segala apa yang Engkau kurniakan pada diriku. Pintaku hanya satu, janganlah Engkau pesongkan hati ini sesudah Engkau beri hidayah kepadaku. Tetapkanlah hatiku di atas agamaMU. Jadikanlah aku sebagai hambaMU yang mencintai dan mengejar segala kebaikan yang ada di bumi ini. Ya ALLAH. Segala puji hanya untukMu. Akhirnya kutemui kekuatan. :)