Monday 31 December 2012

WANITA CANTIK VS WANITA BERAKHLAK


 Perempuan cantik tapi berakhlak jahat , derhaka suami, adalah ibarat bunga raya, cantik tetapi tidak harum baunya. Sebaliknya perempuan yang tidak cantik tapi berakhlak mulia, taat Allah, taat suami, ibarat bunga cempaka, tidak cantik tapi wangi baunya.

 Antara bunga raya dan bunga cempaka, bunga cempaka lebih diminati. Sebab itu kita tengok bunga cempaka dijual dan dipakai tapi bunga raya tidak dijual atau dipakai. Keutamaan perempuan sama ada cantik atau tidak cantik adalah pada akhlaknya, taqwanya dam taatnya pada suami.

 Perempuan cantik tidak berakhlak dan tidak taat suami adalah menyakitkan hati suami walaupun sedap mata memandang. Perempuan tidak cantik pula kalau tidak berakhlak dan tidak taat pada suami, menyakitkan mata dan menyakitkan hati. Sebab itu usah bangga dengan rupa dan usah risaukan sangat rupa paras yang tidak cantik. Tetapi berlumba-lumbalah untuk menjadi wanita yang bertaqwa, 'cantik' akhlaknya dan taat suami.

 Kalau ini ada, nescaya Allah sayang, suami sayang dan semua manusia sayang. Bukankah itu yang menjadi cita-cita dan keinginan setiap wanita?

No comments:

Post a Comment