Monday, 31 December 2012

WANITA CANTIK VS WANITA BERAKHLAK


 Perempuan cantik tapi berakhlak jahat , derhaka suami, adalah ibarat bunga raya, cantik tetapi tidak harum baunya. Sebaliknya perempuan yang tidak cantik tapi berakhlak mulia, taat Allah, taat suami, ibarat bunga cempaka, tidak cantik tapi wangi baunya.

 Antara bunga raya dan bunga cempaka, bunga cempaka lebih diminati. Sebab itu kita tengok bunga cempaka dijual dan dipakai tapi bunga raya tidak dijual atau dipakai. Keutamaan perempuan sama ada cantik atau tidak cantik adalah pada akhlaknya, taqwanya dam taatnya pada suami.

 Perempuan cantik tidak berakhlak dan tidak taat suami adalah menyakitkan hati suami walaupun sedap mata memandang. Perempuan tidak cantik pula kalau tidak berakhlak dan tidak taat pada suami, menyakitkan mata dan menyakitkan hati. Sebab itu usah bangga dengan rupa dan usah risaukan sangat rupa paras yang tidak cantik. Tetapi berlumba-lumbalah untuk menjadi wanita yang bertaqwa, 'cantik' akhlaknya dan taat suami.

 Kalau ini ada, nescaya Allah sayang, suami sayang dan semua manusia sayang. Bukankah itu yang menjadi cita-cita dan keinginan setiap wanita?

TERIMA KASIH SAHABAT

 
 
 
tatkala hati tengah dilanda kesedihan...Allah hadirkan sahabat yang senttiasa menceriakan....

  IJA : leha kuat kan...sabar ye leha...
(dia memberi semangat di sisi tatkala air mata mengalir seakan tak nak berhenti....)

NINA SYAZANA
dia saje membuat soalan2 lawak sehingga membuatku tersenyum dan tertawa....last aku bertanya....nina ni knp tanya benda2 lawak ni? dia tersenyum dan menjawab " sja..nak lihat leha senyum dan tertawa" ... Allah...:') terima kasih sahabatku sayang...

ibu tercinta juga turut memberikan kata2 semangat...walau sekuat manapun kita cuba nak sembunyikan sesuatu perasaan itu..meski jauh beribu batu....namun ibu pasti dapat merasainya...

Apatahlagi Allah..Tuhan yang menciptakan kita...DIA jauh lebih mengetahui dan memahami rasa hati kita.....kalam NYA mengubati hati...disebalik kesusahan ada kesenangan....tidak AKU uji hambaKU melebihi kemampuannya...SubhanaAllah..:')

# semoga Allah jua memberi kebahagiaan dan kegembiraan buat kalian dunia dan akhirat....:') ♥ ♥

Saturday, 29 December 2012

HIJRAHKU KERANA ALLAH

♥•¸.•´`* HIJRAHKU KERANA ALLAH *•¸.•´`♥
 
 
  
Bilamana aku BERUBAH, dari sejarah kehidupan yang kelam kepada peribadi hari ini yang cerah, janganlah kalian berasa pelik dan ragu-ragu dengan penghijrahanku. Jika dirimu masih tidak mampu mempercayaiku, cukuplah Allah sebagai saksi. Yang menghitungku, bukan kamu, bukan pula aku. Tetapi ALLAH..

  Moga amalanku sebagai MUJAHIDAH yang banyak kekurangannya ini diterima Allah dan dilaksanakan dengan ikhlas, jauh dari pakaian para MUNAFIQ dan RIAK..

  Akulah HAMBA, yang faqir dalam beramal. Tetapi kaya dengan dosa yang tidak terhitung. Terimalah aku ya Rabb..kurniakan aku jiwa yang ampuh IMANnya. REDHAMu adalah IMPIANku..

Friday, 21 December 2012

MATI ITU PASTI



KEMATIAN ~~

Memikirkan hal ini terasa begitu banyak himpunan dosa selama ini. Sebelum mata terlena selamanya, sebelum badan berehat tanpa kerja, sebelum pintu taubat tertutup akhirnya izinkanlah ana memohon kemaafan buat semua pembaca dan sesiapa yang mengenali diri ini.

Mungkin selama hidup di dunia ini ana terbuat salah, terguris perasaan, terkurang adab, terkurang bahasa dan banyak lagi lah secara sedar ataupun
tidak yang menyebabkan malaikat di sebelah kiri membuat catatan, ana mohon kemaafan. Semoga dengan kemaafan anda semua memberi kemudahan untuk ana hidup di dunia ini dan memudahkan perjalanan di alam yang kekal abadi.

” Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya walau sesaat pun dan tidak dapat pula mempercepatkannya.”

( Surah Al-A’raf ayat 34 )

Thursday, 20 December 2012

ADA APA PADA HUJAN ?



Kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling kita, "Cuaca buruk je akhir-akhir ni ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?
- Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
- Alahai, hujan laaagiiii
- Tiap-tiap hari hujan...susah la mcm ni
- Payah nak buat apa2 kalau hujan
- Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan doa : "Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).

Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.

1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi. Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan? "Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram ni..?" Macam biasa dengar ayat tu kan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram/tak best. Kesian hujan.

Sedarkah kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, doa mustajab.

Sekarang ini, di tempat kita hampir tiap-tiap hari hujan. Tiap-tiap hari ada masa untuk doa menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka? "Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun ada juga mengingatkan kita tentang kebijaksanaan Allah. Lihatlah firman Allah yg bermaksud : "Dan Kami turunkan hujan dari langit
dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru hari ini kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada kita sekarang ini ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)












Semoga ada iktibar untuk peringatan kita.

"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud : 123)

MAN JADDA WAJADA

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.....

Alhamdulillah....antara salah satu tanggungjawab seorang anak adalah menggembirakan ibu dan ayah mereka selagi mereka masih hidup..dan ana pasti antara keinginan ibu bapa pasti ingin melihat anaknya berjaya dunia dan akhirat...





Alhamdulillah...mak...abah...ni untuk kalian....untuk 4 sem berturut2 akak dapat Deen List....berkat doa mak dan abah yang sentiasa mendoakan akak untuk terus berusaha sungguh2....:')

Terima kasih kepada semua lecturer yang sentiasa memberi didikan serta curahan ilmu untuk anak didik mereka....serta semua yang sentiasa mendoakan kejayaan ana....semoga Allah memberi kejayaan juga buat anda semua....dunia dan akhirat....^^

semoga ilmu yang diperolehi diberkati Allah dan akan sentiasa diingati serta diamalkan untuk agama khususnya....insya Allah....

Tuesday, 18 December 2012

WAHAI ORANG YANG MENGELUH




wahai diriku (jika engkau mengeluh)..

ingatlah, kau tujukan keluhan itu kepada siapa sebenarnya?

*Tawarlah tembikai ni.. (siapa yang jadikan ia tawar? penjualnye?? pembelinye?? atau PENCIPTAnya?) ---> astaghfirullah. Ampunkan aku ya Allah

*Peritnya hidup ini.. bilalah aku nk tenang? bila aku nk senang? (kenapa perit? Kan Allah dah kata kau akan diuji? ujian paling berat ialah kesenangan, kemewahan, kesihatan.. jadi... perit manakah aku??) ----> Ku pohon RahmatMu Ya Allah!

*Kenapa aku teruk begini?? kenapa dia tak sepertiku? kenapa aku tak seperti dia? dia best je nikmat yang dia dapat. (contoh: kesenangan, kecantikan, kesihatan dll)

1. teruk berpunca dari diri sendiri
2. teruk sejak lahir (kecacatan n seumpamanya)
3. teruk sbb keadaan

kalo teruk yang pertama tu.. jangan nk salahkan sesiapa. Allah ciptakan alam dgn sunnah2Nya. Buat begini, begini jadinya.. vise versa. Jadi, kenapa nak mengeluh? NAk salahkan siapa? sendiri yang salah.

teruk kedua: Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil. Kenapa perlu kita pertikai itu dan ini? nikmat di alam ini tak pernah Allah pertikai kpd kita. Dia Pengatur segalanya. Lagi pulak Dia MAha Mengetahui sebab musabab sesuatu dijadikan demikian.

sekurang2nya, kita terlepas dari soalan bahagian2 yang kita tak dapat seperti org lain di akhirat nnti. sedangkan org yang ada kelebihan bahagian itu.. PASTI tidak terlepas dari pertanyaan YANG MAHA MENGADILI nanti.

maka, berlapang dadalah (wahai diriku). Allah telah ciptakan kita sebaik2 kejadian. Manusia hanya nampak apa yang baik di mata manusia saja. Kerana pandangan manusia itu terbatas. Ianya tidak pada Allah. Pandangan Allah itu MAha HEBAT..  Allah MAHA MELIHAT ape yang kita tak nampak.

teruk ketiga: contohnya kemalangan, perpisahan, kehilangan dll
pasti ada hikmah disebalik segalanya. Allah tak pernah lakukan sesuatu dengan sia2..
Manusia saja yang suka lakukan perkara sia2.

kesimpulan: BERSYUKURLAH.. kamu (diriku) akan TIDAK MENGELUH lagi
Sebagai penutup, renungkanlah beberapa kata mutiara berikut ini:

Sebelum Anda mengeluh tentang rasa dari makanan yang Anda santap,
Pikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum Anda mengeluh tidak punya apa-apa
Pikirkan tentang seseorang yang meminta-minta di jalanan.

Sebelum Anda mengeluh tentang suami atau istri Anda,
Pikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum Anda mengeluh tentang hidup Anda,
Pikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum Anda mengeluh tentang anak-anak Anda
Pikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Dan di saat Anda lelah dan mengeluh tentang pekerjaan Anda,
Pikirkan tentang pengangguran,orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti anda.

wallahua'lam

SUMBER : HALAQAH.NET

ISTERI SOLEHAH PENYEJUK MATA DAN HATI SUAMI




Untuk isteri-isteri dan bakal menjadi isteri diluar sana ana nak kongsikan sedikit RAHSIA camne nak buat suami sayangkan kita,sape tak nak disayangi suami kan...ada 10 rahsia antaranya:

1.Amalkan makan bersuap dengan suami ataupun lebih baik makan didalam satu talam..lagipun makan dalam talam adalah sunnah nabi dan ia dapat mengeratkan hubungan suami isteri..


2. SENYUM..mudahkan? sambut suami yg pulang kerja dengan senyuman..WAJIB buat benda ni untuk isteri-isteri solehah di luar sana.


3. Jadi PENDENGAR yg baik..ketika suami ingin bercerita pada kita,fokuskan perhatian pada dia dan dengar apa yg ingin diceritakan dan berikan pendapat jika diminta.

4."JAGA LIDAH" penting ni..ramai isteri sekarang suka menyakitkan hati suami dengan lidah mereka, berkata2 lancang dan suka memperlekehkan suami. percayalah lama-lama suami akan mula membenci.


5. Waktu suami susah atau ada masalah, seorang isteri wajib memberikan kata2 semangat dan selalu memberi sokongan pada suami. jangan pula menambahkan masalah pada suami.


6. Yang paling penting..INGAT NI..waktu suami sedang marah..adalah lebih baik kita BERDIAM DIRI..tunggu sampai suami reda..


7. Jangan sesekali MEMBURUKKAN SUAMI di belakangnya.seperti mencerita masalah rumahtangga atau kekurangan suami kepada orang lain ataupun kepada adik beradik..kelak suami akan membenci anda,silap hari bulan tak pasal2 kena makan penampar.


8. Ni pun penting dalam rumahtangga,SELALU PUJI suami...contohnya " abang hensem la hari ni.." sebenarnya lelaki selalu ingin dihargai,,salah satu sebab lelaki curang kerana kurang penghargaan,so selalu la hargai suami anda dengan memujinya..


9. Nak suami rajin bantu buat kerja rumah? pandai2 la ambil hatinya..hanya isteri yg bijak saja mampu buat..camne nak jadi isteri bijak? isteri yg bijak akan tahu apa kemahuan suami dia.


10. BERDOA...selalu la berdoa untuk suami kita...doa seorang isteri solehah mudah-mudahan dimakbulkan ALLAH..


SUMBER : SAHABAT FACEBOOK...

Wednesday, 12 December 2012

PERJALANAN ILMU DITERUSKAN...



Bismillahirrahmanirrahim.....Alhamdulillah, segala pujian bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi...Alhamdulillah atas segala nikmat dan kurnianya, masih diizinkan untuk kita terus bernafas di atas dunia Allah ini.....

Selawat serta salam ke atas Nabi s.a.w serta para sahabat baginda yang bertungkus lumus berjihad di jalan Allah, menyebarkan agama Islam sehinggalah kita dapat menikmatinya pada hari ini...

Alhamdulillah..pejam celik..pejam celik....ana da sampai ke tahun akhir di iic ni....terlalu banyak ilmu yang ana perolehi sepanjang ana berada di sini....

untuk semester yang baru ini..semester 5...insya Allah antara madah yang akan ana pelajari dan dalami lagi adalah islamic law transactions, advanced arabic language, modern sc, internet application and legal text hadith....

so far all the subject are very challenging for me..but i really excited to learn more deeper about all of the subject...dan semoga Allah redha..semga Allah permudahkan dan berkati segala ilmu yang diperolehi....bittaufiq wannajah kepada semua sahabat..teruskan perjuangan....walau di mana pun anda berada..tuntutlah ilmu...belajarlah..teruskan belajar...dan betulkan niat..ana doakan semoga kita semua berjaya dunia akhirat....amiin....

Saturday, 8 December 2012

CARILAH ...TERUSKAN MENCARI



Perlu berusaha untuk mendapatkan hidayah...

Usaha dan doa dua perkara yang tidak boleh dipisahkan..Sebagai umat islam  doa merupakan
salah satu dari usaha  untuk menambahkan keimanan dan ketaqwaan kepada ALLAH SWT.
Doa juga akan memberikan keinsafan untuk menyedari tentang kelemahan diri dan merupakan
satu ikhtiar untuk mendapat hidayah dan kejayaan dunia dan akhirat.

Sesungguhnya ALLAH Maha Melihat dan Maha Mengetahui dan ALLAH SWT Maha berkuasa
memperkenankan doa hambanya yang berdoa dengan ikhlas.

Surah Al Baqarah ayat 186...ALLAH SWT berfirman..


"Dan apabila hambaKU bertanya tentang AKU (jawablah)
AKU adalah dekat.
AKU mengabulkan permohonan orang yang berdoa kepadaKU,
maka hendaklah mereka itu mengikut (perintahKU) dan,
hendaklah mereka beriman kepadaKU,semoga mereka beroleh kebenaran."

Tuesday, 4 December 2012

Saydatina Khadijah : Bantulah kami meneladaninya...




Pesanan daripada Rasulullah s.a.w ini sebenarnya telah menjawab persoalan kepada pencarian kita siapakah wanita Islam yang boleh dijadikan contoh di dalam segenap aspek kehidupan terutamanya di waktu akhir zaman ini.

Sedar atau tidak masyarakat kita terutamanya para wanita Islam dan generasi muda wanita Islam masih mencari idola selain daripada mereka dengan alasan idola yang masih hidup dan berada di depan mata lebih senang dicontohi dan diikuti. Kalaupun ada yang cuba mencontohi tokoh-tokoh wanita Islam terbilang ini, keterbatasan untuk menggali seberapa banyak khazanah tauladan kehidupan mereka menjadi asbab mengapa cita-cita untuk meneladani tokoh wanita Islam tersebut tidak tercapai.

Daripada Anas bin Malik r.a bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:"Cukuplah bagimu empat wanita terbaik di dunia iaitu Maryam bt Imran, Siti Khadijah bt Khuwailid, Fatimah bt Muhammad dan Asiah, isteri Fir'aun" (Hadith Riwayat Ahmad, Abdurrazaq, Tirmidzi, Ibnu Hibban dan Hakim) 

Barangkali penulisan ini tidak mampu untuk menceritakan secara khusus berkenaan dengan kesemua tokoh wanita Islam terbilang tetapi ianya sebagai satu permulaan untuk mengajak para pembaca terutamanya generasi muda untuk sama-sama menjadikan mereka sebagai panutan dalam menjalani kehidupan sebagai seorang wanita.Mengenali Wanita Ummul Mukminun

Siapakah di antara kita yang tidak kenal dengan Sayyidah Khadijah Bt Khuwailid, isteri pertama dan isteri yang paling disayangi dan dikasihi oleh insan yang paling mulia di sisi Allah SWT, Rasulullah s.a.w. Wanita yang digelar sebagai Ummul Mukminun yang beerti Ibu kepada seluruh orang mukmin. Penulisan ini tidak bercadang untuk menulis semula sejarah hidupnya tetapi ingin menggali sedalam-dalamnya siapa itu wanita ini yang satu-satunya mendapat 'salam' daripada Allah SWT dan Malaikat Jibril a.s.

Penulisan ini menjadi penting kerana Sayyidah Khadijah Al Kubra r.a. telah wafat pada 11 Ramadhan iaitu tiga tahun sebelum peristiwa Hijrah. Mengingati hari kewafatan Sayyidah Khadijah At Tohirah r.a (Haul) merupakan salah satu cara untuk kita menunjukkan rasa kasih dan sayang kepada beliau. Sesungguhnya mengingati wanita Ummul Mukminin ini merupakan sunnah Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w bersabda;"Aku direzekikan oleh Allah SWT untuk mencintai dan menyayangi Khadijah. Sesungguhnya aku sangat kasih dan cinta kepada orang yang mengasihi dan mencintai Khadijah"

Rasulullah s.a.w bersabda;"Cintailah Allah kerana Dia memberi ni'mat kepadamu, cintailah aku kerana Allah dan cintailah ahli keluargaku kerana cintamu kepadaku"(Riwayat At Tarmizi)

Barangkali timbul persoalan di dalam benak hati kita. Bagaimana mahu mencintai dan mengasihi Ummul Mukminin ini sedangkan darah yang mengalir pada jasad Khadijah r.a. tidak mengalir di jasad kita? Bagaimana mahu mencintai beliau kerana sedari waktu kita tidak pernah untuk mengambil tahu tentang sejarah hidup dan sumbangan beliau di dalam sejarah penting Islam. Tidak melampau jika dikatakan bahawa kita hampir merasa tidak ada kepentingan buat kita untuk mengenali apatah lagi menyintai beliau.


Sekiranya persoalan-persoalan seperti ini telah ada di dalam hati kita, ini bermakna kita sebenarnya masih gagal untuk memupuk rasa cinta dan kasih kita kepada insan yang paling agung dan mulia serta paling sempurna di sisi Allah SWT iaitu Muhammad s.a.w.

Untuk mengasihi dan mencintai Sayyidah Khadijah r.a, kita harus berusaha bersungguh-sungguh untuk membaca biografi beliau, membaca dan menggali apa sumbangan beliau sehingga mendapat kedudukan yang mulia di sisi Allah SWT dan apakah sumbangan beliau kepada kita. Kita harus mencari kekuatan dan kesempurnaan Sayyidah Khadijah r.a malah berusaha menjadi wanita yang berjiwa besar seperti Sayyidah Khadijah Al Kubra!

Benar, jika kita mencintai dan menyayangi seseorang, kita akan berusaha untuk memenuhi keinginan kita untuk mengenali latar belakang orang tersebut sebanyak yang mungkin. Kita berusaha seboleh-bolehnya ingin mengetahui apa yang dilakukannya setiap saat dan ketika. Apa yang mendorong kita untuk mengenalinya kalau tidak kerana cinta dan kasih kita!Sayyidah Khadijah r.a bukan hanya berperanan sebagai seorang isteri malah seorang sahabiah kepada Rasulullah s.a.w di mana beliau telah mendapat tempat yang khusus di sisi Allah SWT. Namanya terpahat di hati Nabi s.a.w.

Apakah keistimewaan yang diraih oleh Sayyidah Khadijah r.a dan disandang olehnya sebelum menjadi dan selepas menjadi isteri kepada baginda s.a.w? Terdapat empat gelaran yang disandang oleh Sayyidah Khadijah r.a. Dua gelaran yang disandangnya sebelum menjadi isteri kepada Rasulullah s.a.w dan dua lagi disandangya setelah menjadi isteri kepada Rasulullah s.a.w.

1.  At Tohirah

Sayyidah Khadijah r.a merupakan seorang yang suci dan yang menjaga maruahnya dan kehormatannya. Zaman jahiliah pada ketika itu tidak ada nilai-nilai murni yang menjadi pegangan dalam masyarakat kecuali sedikit sahaja dan penzinaan bermaharajalela ketika itu. Beliau sangat suci dan menjaga maruah serta berbeza dengan wanita di zamannya, tidak mudah bergaul dengan mana-mana lelaki manapun malah para lelaki sangat menghormatinya. Belia mempunyai budi pekerti luhur beserta akhlak yang mulia.

Beliau kerap mendatangi Waraqah Ibn Naufal dan mendapatkan banyak cerita-cerita tentang Bani Israil dan agama Nasrani. Malah beliau telah mengetahui khabar tentang adanya kenabian di akhir zaman dan menjadi harapan kepadanya untuk menunggu kedatangan nabi tersebut. Beliau juga sering bertanya dengan Waraqah Ibn Naufal tentang Allah dan tentang kekuasaan Allah SWT.

Walaupun beliau seorang yang hartawan dan berjaya dalam perniagaan, tetapi hatinya mencari-cari tentang agama yang benar yang diturunkan kepada Nabi akhir zaman. Aqidah beliau terjaga dan beliau tidak pernah menyembah berhala. [3] Sayyidah Khadijah At Tohirah r.a merupakan wanita yang suci zahir dan batin, luar dan dalam dan sentiasa mencari Nur yang diyakini akan sampai.

Sayyidah Khadijah At Tohirah r.a sebenarnya telah menunjukkan tauladan untuk kita wanita Islam zaman kini. Tatkala masyarakat kita hari ini dalam kebingungan dengan isu pembuangan bayi. Bagi tempoh 2008 hingga 2009 sahaja sebanyak 181 kes pembuangan bayi telah dilaporkan manakala bagi tahun 2010 telah pun mencatat sebanyak 60 kes. Bukankah ini di antara ciri-ciri masyarakat zaman jahiliah sebelum kedatangan Islam? Benar, faktor penzinaan yang berlaku dalam masyarakat kita yang kini seolah-olah telah diterima sebagai nilai dalam hidup merupakan punca kepada pembuangan bayi.

Punca kepada berlakunya penzinaan adalah kedangkalan dan kebebalan dalam memahami asas kepada pegangan hidup iaitu agama Islam.

Sayyidah Khadijah At Tohirah sebenarnya telah memberikan contoh yang hebat di mana beliau seorang yang sangat menjaga diri dan kehormatannya walaupun pada ketika itu gelombang penzinaan bermaharalela dalam masyarakat Arab Jahiliah. Beliau berpegang kepada apa yang telah disampaikan oleh Waraqah Ibn Naufal kepadanya. Sungguhpun beliau seorang yang hartawan dan memiliki kekayaan yang banyak, tetapi beliau tidak pernah lalai dan leka dengan kemewahan tersebut. Justeru, bukankah Sayyidah Khadijah At Tohirah telah menunjukkan kepada kita jalan yang sebetulnya?

2. Sayyidah An Nisa i Quraisy

Sayyidah Khadijah r.a. juga dikenali sebagai Penghulu kepada kaum wanita Quraisy yang paling termulia dikalangan wanita Quraisy yang mulia yang masih berpegang kepada nilai-nilai murni. Sayyidah Khadijah r.a tidak pernah menghampakan sesiapa yang mengetuk pintu rumahnya untuk memohon bantuan dan pertolongan daripada beliau. Sungguh beliau tidak pernah mengecewakan!. Sifat pemurah Khadijah menenangkan sesiapa yang memerlukan bantuan. Sayyidah Khadijah r.a tidak pernah lokek dengan kesenangan dan kekayaan yang dimiliki sehingga ianya dapat dirasai oleh masyarakat yang hidup bersama-samanya. Justeru, bukankah Sayyidah An Nisai Quraisy telah menunjukkan tauladan yang terbaik buat kita?


3. Ummul Mukminin

Sayyidah khadijah r.a menyandang gelaran Ummul Mukminin iaitu Ibu kepada seluruh kaum mukminin selepas beliau menjadi isteri kepada Rasulullah s.a.w. Keterkaitan Sayyidah Khadijah r.a dengan Rasulullah s.a.w telah mengubah kedudukan dan kemuliaan beliau. Beliau adalah insan pertama yang beriman kepada Allah SWT dan mengakui bahawa Muhammad s.a.w merupakan dan Nabi dan Rasul yang diutuskan oleh Allah SWT. Sayyidah Khadijah r.a sentiasa menjadi penyokong dan pembantu kepada Rasulullah s.a.w. Siapakah yang menyebabkan ketenangan jiwa Rasulullah ketika berkhalwat di Gua Hira'? Siapakah yang tidak pernah putus asa menyokong dan membantu Nabi s.a.w? Sayyidah Khadijah r.a tidak pernah bertanya apatah lagi menghalang Nabi s.a.w untuk beribadah sebulan lamanya di Gua Hira yang penuh dengan binatang berbisa seperti ular dan kala jengking. Sayyidah Khadijah r.a memanjat Jabal Nur ke Gua Hira yang jauhnya tiga batu demi untuk menghantar makanan kepada Nabi s.a.w. sehingga Sayyidah khadijah r.a menerima 'salam' daripada Allah SWT malah Malaikat Jibril a.s turut sama menyampaikan 'salam' kepada Sayyidah Khadijah r.a. Kecerdikan dan kepintaran Sayyidah Khadijah r.a terserlah apabila beliau menjawab 'salam' daripada Allah SWT dan Malaikat Jibril a.s dengan lafaz " Allah yang Maha Salam, Allah yang daripadaNya datangnya 'salam'. 'Salam' datang daripada Allah SWT, untuk Jibrail pun aku sampaikan 'salam' dan kepadamu juga ya Rasulullah s.a.w aku sampaikan 'salam'.

Sayyidah Khadijah r.a telah menyerahkan segala harta dan kekayaan miliknya kepada Rasulullah s.a.w dan ianya merupakan modal pertama di dalam penyebaran dakwah Islamiah. Justeru, disebabkan kerana pengorbanan Sayyidah Khadijah r.a inilah maka agama Islam sampai kepada kita hari ini. Sayyidah Khadijah r.a adalah perantara kita dengan Allah SWT. Tidakkah kita masih tidak mahu mengenang walau sedikitpun Sayyidah Khadijah r.a dalam hidup kita?

Apabila berlakunya peristiwa Kaum Kafir Quraisy membuat resolusi dalam parlimen mereka untuk memutuskan hubungan mereka dengan Bani Hashim dan Bani Abdul Mutallib, Sayyidah Khadijah r.a tidak termasuk dalam kalangan kedua-dua Bani tersebut. Tetapi Sayyidah Khadijah r.a tidak mahu meninggalkan suami tercinta, maka beliau masuk ke dalam perkampungan Bani Hashim dan Bani Abdul mutallib. Pada ketika itu Sayyidah Khadijah r.a berusia 60 tahun. Walaupun usianya sudah lanjut, tetapi beliau sanggup berada di samping suami dalam kepungan Kaum Kafir Quraisy. Bekalan makanan dan bantuan kepada Bani Hashim dan Bani Abdul Mutallib disekat dan tidak dibenarkan sesiapapun berurusan dengan mereka. Oleh kerana tiada bekalan makanan, mereka hanya makan rumput rampai, daun-daun sehingga pecah-pecah mulut mereka demi untuk meneruskan kehidupan.

Adakalanya saudara mara Sayyidah Khadijah r.a menusup masuk membawa makanan seperti gandum untuk diberikan kepada Sayyidah Khadijah r.a. Namun kemuliaan dan ketulusan hati Sayyidah Khadijah r.a tiada bandingan. Beliau tidak makan seorang diri malah dikongsikan bersama-sama dengan yang lain sehingga diriwayatkan bahawa yang paling mendapat sedikit makanan itu adalah Sayyidah Khadijah r.a! Sayyidah Khadijah r.a boleh sahaja membuat pilihan untuk berehat di rumahnya bersama dengan pembantu-pembantunya tetapi kerana kecintaan dan kasihnya kepada suami tercinta, beliau tidak pernah walau sesaat berenggang dengan Nabi s.a.w.

Selama tiga tahun mereka berada di dalam kepungan kaum Kafir Quraisy dan apabila resolusi tersebut dimakan oleh anai-anai, maka berakhirnya kepungan itu. Sayyidah Khadijah r.a sudah tidak bermaya dan lemah ketika keluar dari tempat kepungan tersebut. Sayyidah khadijah r.a telah kepenatan menemani Rasulullah s.a.w. Akhirnya wafatlah Syahidatul Sya' iaitu wanita yang mati syahid kerana kepungan kaum kafir Quraisy. Pemergiaannya benar-benar telah menyedihkan Rasulullah s.a.w dan seluruh kaum mukminin. Beliau bukan sekadar menyerahkan segala hartanya tetapi jiwa, raga dan jasadnya diserahkan kepada Islam!

4. Saiyidatul Nisa' Ahlul Jannah

Sayyidah Khadijah r.a merupakan penghulu kepada kaum wanita di syurga. Beliau bukan sahaja seorang wanita yang solehah tetapi lebih daripada itu. Wanita yang disebut oleh Allah SWT telah mendapat keselamatan dan keamanan daripada Allah SWT di dunia dan akhirat. Satu-satunya wanita yang mendapat salam dari Allah SWT dan sudah terjamin mendapat nikmat syurga.

Apabila Sayyidah Fatimah r.a bertanya kepada Rasulullah s.a.w ; Di manakah ibuku? Rasulullah s.a.w bersabda; "Bahawasanya ibumu berada di dalam sebuah rumah di dalam syurga di mana rumah itu tiada penat dan hiruk pikuk di dalamnya. Rumah itu dibina dari permata luluk dan zamrud"

Kenapa tidak ada penat? Kenapa tidak ada hiruk pikuk di dalamnya? Ini kerana Allah SWT telah menggantikan kepenatan dan keletihan Sayyidah Khadijah r.a di dunia ketika menemani Rasulullah s.a.w sejak dari ketika Nabi s.a.w menerima wahyu sehingga Nabi s.a.w berada di dalam kepungan kaum Kafir Quraisy.

5. Sayyidah Khadijah r.a : Madrasah dan Universiti Terbaik Tiada Tolok Bandingannya.

Di rumah Sayyidah Khadijah r.a telah lahirnya pahlawan dan panglima Islam yang hebat. Pentarbiyyah dan pendidikan di rumah beliau sangat luar biasa dan merupakan sebuah madarasah dan universiti yang tiada tolok bandingannya. Tiada yang mampu menjadi sehebat Sayyidah Khadijah r.a. Berkat asuhan dan didikan Sayyidah Khadijah r.a , maka lahirnya generasi Islam yang hebat seperti Saidina Ali Karamallah Wajha. Saidina Ali Karamallahu Wajha ini diambil oleh Rasulullah s.a.w daripada bapa saudaranya Abu Talib sebagai mengenang jasa Abu Talib yang menjaganya semasa kecil. Bagitu juga dengan Zaid Bin Haritsah, Zubair Bin Awwam dan beberapa lagi nama-nama pahlawan Islam yang hebat yang lahir dari didikan Sayyidah Khadijah r.a. Ibu Mithali yang tiada tolok bandingannya.


Cinta dan kasih sayang Rasulullah s.a.w kepada Sayyidah Khadijah r.a.

Rasulullah s.a.w tidak pernah memarahi Sayyidah Khadijah r.a. Rasulullah s.a.w sentiasa menyebut nama dan segala kebaikan Sayyidah Khadijah r.a. Rasulullah s.a.w tidak pernah tidak menyebut nama Sayyidah Khadijah r.a sebelum keluar daripada rumah baginda s.a.w sehingga telah timbul kecemburuan di hati Saidatina Aisya r.a.Rasulullah berasa begitu marah apabila mendengar persoalan itu lalu baginda s.a.w bersabda;

"Allah tidak pernah memberiku pengganti yang lebih baik dari khadijah. Ia telah beriman kepadaku ketika orang lain kufur, dia mempercayaiku ketika orang-orang mendustaiku. Dia memberikan hartanya kepadaku ketika tidak ada orang lain yang membantuku. Dan, Allah SWT juga menganugerahkan aku anak-anak melalui rahimnya, sementara isteri-isteriku yang lain tidak memberikan aku anak".(Riwayat At Tabrani) 

Rasulullah s.a.w sentiasa memberikan hadiah kepada saudara mara dan sahabat-sahabat Sayyidah Khadijah r.a. Apabila Rasulullah s.a.w menyembelih kambing, baginda s.a.w tidak pernah lupa untuk memberikan beberapa bahagian untuk sahabat-sahabat Sayyidah Khadijah r.a Betapa cinta dan kasihnya Rasulullah s.a.w kepada Sayyidah Khadijah r.a. Walaupun Sayyidah Khadijah r.a telah meninggalkan Rasulullah s.a.w tetapi baginda s.a.w tetap sentiasa menjaga hubungan baginda s.a.w dengan saudara mara dan sahabat Sayyidah Khadijah r.a

Untuk kita bagaimana pula? Sudahkah ada cinta dan kasih sayang kita pada Sayyidah Khadijah r.a.

Fahami dan Hayatilah Perjuangan Sayyidah khadijah r.a

Penulisan ini sebenarnya tidak layak dan tidak mampu untuk menggambarkan siapa sebenarnya insan yang mendapat tempat teristimewa di hati Rasulullah s.a.w. Namun, dalam usaha untuk mengenali,mencintai dan mentauladani suri hati Rasulullah s.a.w ini, hati tekad untuk menulis sedikit tentang Sayyidah Khadijah r.a dengan harapan dapatlah diri menagih cinta dan kasih sayang Rasulullah s.a.w apatah lagi syafaat baginda s.a.w yang di dambakan.

- Artikel iluvislam.com

Shamsiah Mahli

Monday, 26 November 2012

ISLAM MEMENTINGKAN KEBERSIHAN


Sudah menjadi fitrah atau sifat
semulajadi manusia sukakan keindahan.
Kebersihan merupakan salah satu ciri
yang menjadikan sesuatu itu indah
dipandang mata. Di dalam sebuah hadis
disebutkan ان الله جميل يحب الجماال
Maksudnya: Sesungguhnya Allah itu indah
dan Dia sukakan keindahan.

Dalam sebuah hadis lain Nabi s.a.w.
mengatakan : النظافة من الايمان
Maksudnya : Kebersihan itu sebahagian
daripada iman.
Jelas daripada kedua-dua hadis di atas
menunjukkan kepada kita bahawa Agama Islam
amat menuntut kita supaya menjaga
kebersihan. Sebab itu juga kita
diwajibkan bersuci dan berwuduk sebelum
sembahyang.

Orang yang menjaga kebersihan sama ada
kebersihan diri, tempat tinggal dan
persekitarannya amat dihargai oleh
Allah. Buktinya dalam sebuah hadis Nabi
ada bersabda yang bermaksud orang yang
membuang duri di jalanan juga diberi
pahala sedeqah. Ini bermakna sekali
perbuatan membuang sampah itu diberi
sepuluh pahala. Cuba pelajar-pelajar
bayangkan sedangkan membuang duri di
jalan diberi pahala apatah lagi kalau
pelajar membuang sampah yang ada di
rumah, di kelas dan sekolah kita.

Jika menjaga kebersihan persekitaran
diberi pahala maka mengotorkannya adalah
berdosa, terutamanya jika melibatkan
hak-hak awam seperti taman-taman, tempat
menunggu bas dan termasuklah tandas.
Ini kerana jika kita mengotorkan
tempat-tempat tersebut ia akan memberi
kesusahan kepada orang ramai untuk
menggunakannya, tempat-tempat kotor akan
menjadi sarang penyakit. Sudah pasti
mata juga sakit bila melihatnya.

Marilah kita sama-sama menjaga
kebersihan, bukan hanya kebersihan
jasmani/ fizikal sahaja, kita juga
mesti bersih hati, rohani dan bersih
minda. Insya Allah jika hati bersih
kita akan bertindak ikhlas untuk
mengutip sampah di jalan, jika rohani
bersih kita tidak suka melakukan dosa
atau kerosakan dan jika minda bersih
kita akan mudah menuju kejayaan.
Sekian, wassalamualaikum warahmatullahi
wabarakatuh.

UJIAN



Alhamdulillah...betapa banyaknya nikmat yang telah Allah berikan kepada kita yang sering dan sentiasa kita lupakan ...dan biasanya hanya akan kita sedari dan syukuri tatkala ujian menimpa....dan ada jugak sesetengah yang menyalahkan takdir dan qadak dan qadar yang telah Allah tetapkan pada dirinya......bagaimana pula dengan kita??


Kekadang kita berbisik sendirian, mampukah aku? Kita belum tahu tetapi kita berdoa semoga Allah memberikan kita kekuatan yang jitu semoga kita selamat menghembuskan nafas sedangkan hati kita masih segar berpaterikan syahadah suci.

Ya Allah, Engkaulah yang punya segala-galanya. Kalau Engkau tidak memberi hal itu semua kepadaku hakikatnya aku hambaMu yang lemah dan tidak mempunyai apa-apa. Untuk mengerdipkan kelopak mata pun aku tidak mampu, apatah lagi menggerakkan kepala dan gerakan yang lebih besar daripada itu terutamanya yang paling besar dan berat ialah untuk mengerakkan hati semata-mata untuk mengingatimu. 


Jadi, untuk apa aku berbangga dengan ibadahku sedangkan segala-galanya daripadaMu!Engkau yang menggerakkan urat sendi, Engkau yang menggerakkan anggota kepala dan akal. Engkau jualah yang menggerakkan jantung dan hati untuk sentiasa berzikir kepada

#muhasabah bersama....:')

Thursday, 22 November 2012

YA ALLAH SELAMTKANLAH PALESTIN






Assalamualaikum.....apa khabar dengan iman?? alhamdulillah cuti semester dah bermula hampir 2 minggu..sebab tu ana dah lama tak dapat update ....

alhamdulillah hari ni diberi peluang untuk keluar online seketika..subhanaAllah....runtun hati melihat penderitaan yang dihadapi oleh saudara kita di Palestin...sayu dan pilu serta takjub melihat kesungguhan dan usaha mereka mempertahankan ISlam...anak-anak kecil..para pemuda bangkit tanpa ada rasa gerun.....hanya menggunakan batu2 kecil mara ke depan membeling ke arah tentera Israel..subhanaAllah....


(("Sekali-kali tidak akan redha orang-orang Yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu mengikut jalan-jalan hidup mereka.")) 
(Al Baqarah: 120)


betapa kejamnya mereka...bangkitlah wahai anak muda!!! hulurkan sumbangan anda walaupun hanya sepotong doa kepada mereka.....:'( Jika diizinkan Allah ingin ku pergi berperang di gaza...membantu mereka mempertahankan ISlam....terasa kerdil diri ini..sentiasa mengeluh dek ujian yang sekecil cuma...sedangkan mereka??? subhanaAllah ....

SETIAP HARI PASTI BERLAKUNYA KEMATIAN....

Daripada Abu Musa al-Asy’ari, Nabi s.a.w. bersabda : “Siapa yang berjuang untuk menjadikan kalimah Allah sebagai kalimah yang tertinggi, maka ia berada di jalan Allah.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Daripada Said bin Zaid r.a., Nabi s.a.w. bersabda : “Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan hartanya, ia adalah syahid. Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan agamanya, ia adalah syahid. Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan darahnya, ia adalah syahid. Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, ia adalah syahid.” (Riwayat al-Tirmizi dan al-Nasa’i)


" YA ALLAH ...BERILAH KEMENANGAN KEPADA SAUDARA KAMI DI PALESTIN..BERIKAN KEKUATAN SERTA KETABAHAN KEPADA MEREKA..LINDUNGI MEREKA DARI SEBARANG PEPERANGAN, KESUSAHAN DAN BENCANA...LEMAHKAN TENTERA ISRAEL YA ALLAH.....ISTAJIB DOA ANA YA ALLAH3X "

Thursday, 8 November 2012

CAHAYA MATA AMANAH ILLAHI



subhanaAllah....seketika tadi mata ini melihat beberapa keping foto yang dikongsi di laman muka buku...mata     seakan-akan mengukir senyuman..hati berasa sebak seketika...terharu melihat ibu bapa yang mendidik anak-anak mereka dengan agama serta syariat Islam sejak dari kecil...

Anak adalah anugerah ALLAH SWT buat pasangan suami isteri. Didik dan asuhlah anak itu dengan agama supaya kelak dia bisa menerokai dunia ini dengan iman dan taqwa. Menjadi pemimpin dan bukan perosak dunia. ^_^ 

"Anak-anak adalah cahaya mata
Penghibur hati penyejuk mata
Nikmat ALLAH yang paling bahagia


Ya Allah...Engkau jadikanlah aku kelak seorang ibu yang solehah....bersama-sama suami mendidik anak-anak menjadi mujahid dan mujahidah Islam yang cekal dan berakhlak...

" Didik anakmu dengan Islam. Bawalah dia bersama ke majlis-majlis ilmu agar dia dilatih mencintai ilmu."

InsyaAllah......:')

LAST PAPER





assalamualaikum...dah berhabuk dah blog ana setelah ditinggalkan beberapa hari...^_^

Alhamdulillah segala pujian bg Allah, selawat serta salam ke atas Nabi S.A.W serta para sahabat baginda....
kini dah sampai ke penghujung semester 4....tomorrow will be the last paper which is LEGAL TEXT OF AL-QURAN.....

Alhamdulillah baru lepas  mengulang kaji serta mengkaji sekali lagi what actually the meaning of surah An-Nur...sebab dalam subjek ni...we have learned secara mendalam tentang apa yang terkandung dalam surah an-nur....

So, from the verses 1 lagi Allah said " inilah surah yang diturunkan dan diwajibkan untuk kita menjalankan hukum2NYA serta mengandungi tanda2 kebesaran Allah that we may remember. In this surah contain a lot of lawful and unlawful, commands and prohibition and the prescribed punishment.

Rasa sangat2 seronok bila mana kita menkaji apa yang terkandung dalam al-Quran..sangat banyak ilmu yang pasti kita perolehi..dan segala jawapan juga turut ada di dalam al-Quran...samalah2 kita perbanyakkan bacaan dan mengkaji al-Quran serta mengamalkannya...InsyaAllah semoga menjadi cahaya untuk kita menghadapi liku-liku kehidupan serta sebagai bekalan di akhirat kelak..

InsyaAllah after exam I will share and explained about every verses of surah an-Nur...nantikan....ma'as salamah wa ilal liqa' ..doakan ana ye sahabat2.....semoga sahabat2 yang tengah exam di luar sana pun beroleh kejayaan yang cemerlang.....amiin...

Monday, 5 November 2012

KEK PANDAN


Assalamualaikum..hari ni ana nak berkongsi pulak cara2 nak buat kek pandan....:) tak susah pun..bahan pun simple2 je..yang penting rasa...^_^


bahan-bahan 


250g mentega
200g gula halus

5bj telur
200g tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
3 sudu kecil esen pandan
2 sudu kecil pewarna hijau


cara- cara

-pukul gula dan mentega hingga kembang
-masukkan telur,pukul satu per satu
-masukkan tepung gandum,serbuk penaik pukul sebati
-masukkan esen pandan dan pewarna hijau,pukul lagi.
-lenserkan loyang dengan majerin dan sedikit tepung untuk elakkan kek dari melekat di loyang,masukkan adunan kek tadi.
-bakar pada suhu 180'c selama 45 min



SELAMAT MENCUBA~~~ ^_^ jangan lupa nak lebih sedap , buat sambil berzikir dan selawat....^_^

Sunday, 4 November 2012

BISMILLAH


Telah menjadi suatu kebiasaan di dalam penulisan kitab-kitab agama, penulis kitab akan membuka penulisan mereka dengan kalam Basmalah, kemudian dituruti bersama dengan selawat dan puji-pujian ke atas Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW. Terutamanya di dalam kitab-kitab syarah atau hasyiah yg dikarang oleh para ulama al-mutaqaddimeen, sebelum mereka mensyarahkan tentang isi kitab tersebut, terlebih dahulu mereka akan memulakan perbincangan dengan mensyarahkan hukum hakam yg berkaitan dengan BISMILLAH.

Oleh itu, terdapat 2 persoalan penting yg dibincangkan mengenai Basmalah ini, iaitu:
1. Mengapa penulis memulakan penulisan dengan Basmalah?

2. Bilakah keadaan yg dituntut & tidak dituntut untuk mengucapkan Basmalah?


Jawapan persoalan pertama:

Para ulama menyatakan bahawa memulakan penulisan dengan Basmalah adalah dengan tujuan Iqtidaa’ (mengikut atau menyontohi) dengan sesuatu yg telah dimulakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran al-Kareem. Abu Bakr at-Tunisi telah menaqalkan bahawa telah menjadi ijma’ para ulama bagi setiap agama samawi(Islam, Yahudi & Nasrani) bahawa Allah SWT memulakan setiap kitab-Nya (Injil, Taurat, Zabur & Al-Quran) dengan Basmalah, berdasarkan kepada hadis:

كل أمر ذي بال لا يبدأ فيه ببسم الله الرحمن الرحيم فهو أبتر أو أجزم أو أقطع

“Setiap pekerjaan yg tidak dimulai padanya dengan ucapan Basmalah, maka pekerjaan itu akan terpotong & terputus (iaitu cacat & kurang keberkatan)”


Perkataan أمر menunjukkan kepada keumuman pekerjaan termasuklah perbuatan, percakapan dan penulisan. WA

Jawapan kedua:

Walaupun kalimah أمر berbentuk umum, tetapi para ulama menyatakan bahawa di sana terdapat pengecualiaan terhadap tuntutan memulakan pekerjaan, percakapan & penulisan dengan Basmalah pd 5 keadaan:


1. Haram pada zatnya (dirinya) seperti zina, mencuri, merompak & sebagainya yg mana dalil pengharamannya thabit secara qat’ie di dalam al-Quran & sunnah nabi SAW.

2. Haram li ‘aridhi (haram disebabkan faktor luaran) seperti berwuduk dengan menggunakan air yg dirampas, sedangkan membaca Basmalah ketika hendak berwuduk pada asalnya merupakan salah satu dari sunat-sunat wuduk.

3. Makruh pada Zatnya seperti suami melihat faraj(kemaluan) isterinya tanpa sebarang sebab atau hajat.

4. Makruh li ‘aridhi seperti makan bawang & petai.

5. Berbeza ketika hendak membaca al-Quran, tidak disunatkan membaca Basmalah pada zikir semata-mata seperti “La ila ha illallah”. Begitu juga tidak disunatkan membaca Basmalah semata-mata ketika hendak mendirikan solat, kecuali kalau memulakannya dengan membaca surah al-Ikhlas sbg contoh, maka disunatkan membaca basmalah. Perkara nie banyak dilakukan masyarakat. Ia tidaklah haram, Cuma tidak disunatkan. WA.[1]


Hikmah dituntut memulakan pekerjaan dengan Basmalah:


Bukan setiap perkara yg Allah perintahkan dapat diketahui oleh manusia. Kadang-kadang ia merupakan perkara ta’abbudiyyah yg perlu kita laksanakan dengan penuh ketaatan. Tujuannya adalah untuk menunjukkan kebesaran Allah SWT bahawa Dia memiliki ilmu yg sangat luas melampaui keluasan alam semesta, sehingga tidak terjangkau oleh akal manusia yg lemah & terbatas ini. Namun begitu, kadang kala Allah SWT membukakan pintu rahsia & hikmah di sebalik perintah dan ciptaanNya kepada para ulama & hambaNya yg beriman. Ini suatu kelebihan yg tidak semua manusia mampu memilikinya.

Berkenaan dengan Basmalah, di sana terdapat hikmah & rahsia mengapa kita dituntut untuk memulakan setiap pekerjaan dengan membacanya
.

“Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Kalau kita perhatikan, bukankah makna Basmalah ini seolah-olah seperti tergantung(tak sempurna)? Sebagai contoh kita sebut ‘dengan kerusi yg merah lagi kecil ini’ … bukankah tergantung maknanya? Ucapan seperti ini di dalam ilmu Balaghah dianggap sebagai ucapan yg tidak fasaahah kerana gagal memahamkan para audience. Namun begitu, adakah ini bermaksud bahawa kalam Allah SWT juga tidak fasaahah?

Bagi sesiapa yg pernah mempelajari ilmu Nahu bahasa arab, di dalamnya terdapat satu tajuk berkenaan dengan Harfu al-Jar seperti lam(ل), ba(ب), min(من) & sebagainya. Allah SWT memulakan kalimah Basmalah dengan huruf ba(ب) yg membawa maksud ‘dengan’. Mengikut kaedah nahu, huruf jar perlu dita’liq (bergantung) dengan fi’il (perbuatan) sebelumnya. Sebagai contoh, “Zaid pergi ke kedai dengan motor”. Dalam contoh ayat ini, ‘dengan’ bergantung dengan perbuatan ‘pergi’. Namun dalam ayat ini, kalimah ‘pergi’ disebut secara zahir. Tetapi berbeza dengan kalimah di dalam Basmalah … ia dimulakan dengan huruf ba tanpa didahului oleh sebarang kalimat yg menunjukkan kepada perbuatan. Justeru dalam hal ini, setiap orang yg ingin menyebut Basmalah, dia hendaklah mentaqdirkan (menganggap) di dalam hatinya dengan perbuatan yg ingin dia lakukan. Contohnya sekiranya zaid hendak membaca buku, maka zaid perlu nyatakan di dalam hatinya atau melafazkannya seperti ‘aku membaca buku Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang’.

Apakah hikmahnya?


Hikmahnya adalah supaya kita sentiasa bergantung kepada Allah SWT, Tuhan yg memiliki sekalian langit dan bumi. Kita perlu sedar bahawa apa yg kita lakukan adalah dengan Iradah dan Qudrat-Nya. Sekiranya Allah SWT tidak mengkehendaki kita melakukannya, walaubagaimana cara sekalipun usaha yg kita lakukan … perkara tersebut tidak akan terlaksana. Kerana segalanya di bawah kuasa Allah … yg merupakan Raja dan Pemerintah bagi setiap yg bernyawa dan yg mati. Allah telah bersaksi bahawa agamaNya tidak akan hilang & hapus dari muka bumi ini walaupun orang kafir dan musyrik membencinya.

"Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justeru) menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya"


(as-Shaff: 8)


Sekarang telah terbukti bahawa usaha yg selama ini mereka lakukan tidak berhasil. Mereka pernah meruntuhkan panji-panji Islam di Sepanyol suatu ketika dulu, tetapi hari ini suara Islam kembali kedengaran di sana. Rakyat beragama Islam menuntut hak mereka untuk mendirikan solat di masjid. Umat Islam bukan sahaja di Sepanyol, bahkan di negara-negara Eropah seperti England, Perancis dan sebagainya … jumlah mereka sudah semakin ramai. Di England, komuniti umat Islam merupakan komuniti kedua terbesar setelah Kristian. Gereja kosong … masyarakat Kristian tidak datang ke gereja lagi. Semangat keagamaan semakin hari semakin pupus di dalam diri mereka. Mereka mahu hidup bebas, menjadi atheis yg tidak mengenal tuhan. Gereja diambil alih & diganti menjadi masjid. Masjid-masjid tumbuh seperti cendawan. Ini membuktikan bahawa cahaya Islam sudah kembali menampakkan sinarnya dan akan terus terbit memancarkan cahayanya kepada seluruh alam.

Pejuang Islam dituduh zalim, terrorist dan penindas … mereka ditindas, dikecam dan dizalimi … tetapi ia tidak pernah memadamkan nama Islam dari peta masyarakat dunia, bahkan terjemahan al-Quran semakin banyak dicetak dek permintaan yg begitu tinggi dari masyarakat bukan Islam. Mereka ingin tahu Islam yg sebenarnya. Adakah benar ia ganas? Adakah benar ia zalim? Adakah benar ia mendiskriminasikan wanita? Jumlah manusia yg menganut Islam bertambah ramai … Allahu Akbar Allahu Akbar … suaran azan sayup-sayup kedengaran memanggil manusia …… Rumah Allah tidak pernah kosong dengan manusia seperti mana agamaNya tidak pernah kosong dari lambakan penganutnya.

Mengapa jadi begini..?

“Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dia-lah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, yang Maha Suci, yang Maha Sejahtera, yang Mengaruniakan Keamanan, yang Maha Memelihara, yang Maha perkasa, yang Maha Kuasa, yang memiliki segala Keagungan, Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan. Dialah Allah yang Menciptakan, yang Mengadakan, yang membentuk Rupa, yang mempunyai asmaaul Husna. bertasbih kepadanya apa yang di langit dan bumi. dan Dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”

(al-Hasyr: 22-24)


Kerana Dia adalah Allah. Bukan patung, bukan binatang & bukan juga manusia … tetapi dia adalah Tuhan sekalin alam. Qudrat Allah tiada siapa yg boleh menandinginya ..
Jangan melihat kalimah Basmalah pada bilangan hurufnya, tetapi lihatlah pada besarnya maknanya …


“Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang … aku memulakan pembacaan”
[1] Tuhfatul Mureed li Jauharatit Tauhid, Syeikh Ibrahim al-Baijuri, m.s 9, cetakan Dar al-Kutub al-Ilmiyyah.


SUMBER  : http://ibnasmuni.blogspot.com/2007/11/basmalah-hukum-rahsianya_05.html

                : halaqah.net


Thursday, 1 November 2012

CHEESE TART

BLUBERRY CHEESE TART dan step by step

Assalamualaikum...memasak merupakan salah satu daripada hobi ana..ana mula tertarik dengan bentuk chesse tart yg comel ni ditambah pulak dengan rasa yang sedap,,nyummy....maka ana pun nak tahu juga macam mana nak buat cheese tart ni...so akhirnya jumpa jugak cara2nya...very simple....insyaAllah cuti sem ni ana nak try buat according to this step....ada sesiapa nak cuba jugak? jom tengok step2 ni....i got it from http://fromintankitchen.blogspot.com. :) thank you very much ..<3






Sebelum kita buat Cheese tart kita sediakan dulu bahan2 tu buat Shell atau crust dia dulu

170gm marjerin atau butter
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla
acuan tart


Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.



Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
Crust atau shell ni kita boleh sediakan awal. Simpan dalam bekas kedap udara dan ia tahan lama. Tunggu Crust atau shell benar2 sejuk sebelum kita letakkan filling dan cheese.

 Nota : Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.


Sediakan filling yg kita suka. Biasa kita boleh gunakan blueberry, strawberry, coklat, kiwi, oren atau jam nenas tuk buat filling cheese tart ni. Bahan2an untuk filing ni boleh kita dapatkan dari kedai2 menjual bahan2an tuk buat kuih dan kek. Kalau rajin boleh juga di buat sendiri.
Masukkan filling tu dalam piping bag utk memudahkan proses kita meletakkan ia dalam shell tadi.



Lebih banyak filling kita letak bertambah sedap lah Cheese tat kita. Bila dah siap, ketepikan dan kita sediakan  pula bahan2 tuk membuat cheese dia pula.



250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon

Keluarkan cream cheese 20 ~ 30 minit sebelum digunakan. JANGAN biarkan cream cheese mencapai ke suhu bilik.
Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.



Masukkan filling ke dalam kulit tat. Untuk memudahkan kita gunakan kaedah yg sama untuk letakkan filing tadi. Dimana kita masukkan dalam piping bag dan picitkan di atas filing dalam shell tadi. Letak penuh supaya ia cantik membuncit.

Kemudian boleh lah kita mulakan proses tuk melorek atas cheese tat tadi.



Ambil sedikit cream cheese tadi dan titikkan sedikit pewarna yg kita suka. Kacau rata sehingga warna bergaul sempurna. Proses untuk melorek dilakukan ketika cheese tadi masih lembut. jangan biarkan cheese terlalu lama nanti dia dah mula mengering dan proses melorek tidah secantik yg kita inginkan.



1. Dengan menggunakan pencungkil gigi, buat garis kecil2 di bahagian tepi. 
2 .Bilangan garis2 kecil tersebut mengikut citarasa sendiri lebih banyak lebih cantik
3. Kemudian dengan menggunakan bahagian yang tajam, tarik daripada atas ke bawah  dalam bentuk   bulatan untuk mendapatkan bentuk tersebut.


Bakar selama 5 minit pada suhu 170C. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.
tambahan : ita bakar api atas bawah tapi ita letak dekat rak bawah.

Untuk resepi ni, 1 adunan shell ita dapat buat dalam  40 biji shell itu pon bergantung kepada besar acuan dan ketebalan shell.

Bagi adunan cheese pula dapat dalam 70 - 80 shell.
Untuk stabilkan adunan buat 2 adunan crust atau shell dan 1 adunan cheese

Cheese tart yang telah siap di simpan dalam bekas kedap udara dan letakkan dalam peti ais untuk ketahanan yg lebih lama... Selamat Mencuba! 


sumber :  http://fromintankitchen.blogspot.com/2011/07/bluberry-cheese-tart-dan-step-by-step.html

PERJALANAN EXAM



Assalamualaikum .... Alhamdulillah segala pujian bagi Allah..selawat serta salam ke atas Rasulullah s.a.w serta para sahabat baginda. Semoga kita semua sentiasa berada dalam rahmat dan redhaNYA.

Alhamdulillah....4 paper dah pun selesai...bermula hari isnin dengan paper SC OF DA'WAH dan ARABIC. Diikuti dengan paper ENGLISH pada hari selasa dan paper USUL FIQH pada hari ni iaitu hari khamis..

Alhamdulillah so far perjalanan exam pada kali ini sangat baik dan lancar...Terima Kasih ya Allah kerana Engkau permudahkan ku untuk menghafal dan memahami setiap apa yang dipelajari sepanjang semester kali ni ...

Terima kasih kepada semua yang mendoakan ana terutamanya doa dari IBU BAPA ana yang pastinya tiada hijab di sisi Allah..

So, kini 2 paper sahaja lagi yang menanti....IT ( 6/11) & LEGAL TEXT QURAN ( 9/11)..InsyaAllah...rabbi yassir wala tu'assir.


Tuesday, 30 October 2012

MERENUNG UJIAN ALLAH


Assalamualaikum....

 Alhamdulillah,syukur kehadrat Allah taala atas segala limpahan kurnianNya yang tidak terhingga.Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad Shallallahu 3alaihi Wasallam,para sahabat,pengikut2nya dan seluruh ummat Islam.

hari berganti hari ujian silih berganti...

Andai dirimu di uji dengan kesusahan hidup, tetapkan hatimu dan bersangka baiklah (husnu dzon) pada Allah SWT. Itu tandanya Allah rindu untuk mendengar luahan bicaramu. Allah amat suka mendengar bisikan-bisikan hati yang rindu kasih sayangNya.

Sedang dirimu di uji, Allah sebenarnya ingin memeliharamu dari sejuta keburukan. Ingatlah orang-orang yang dikasihi Allah SWT. Setiap kesusahan itu akan diakhiri dengan kebaikan dan kemuliaan. Maka hendaklah engkau lapangkan dadamu dan bersyukur penuh redha agar kebaikan dunia akhirat itu menjadi penghuni hatimu. Moga kedukaan itu berganti dengan ketenangan, redha dan ikhlas dalam setiap apa yang berlaku lantaran husno dzonnya engkau pada ALLAH SWT.

 waktu bertukar waktu......

air mata mengalir tanpa henti..lantas insan yang dikasihi memberi dorongan pada diri :

" Wahai wanita..titipkanlah doa di setiap titisan air hangat yang membasahi pipimu..yang jatuh berguguran tatkala cemburu meliputi hati dan sanubarimu..Dia maha mendengar..apatah lagi doa mu yang diiringi lelehan air mata..sangat bernilai sepotong doa yang dilafazkan disisiNya..bersabarlah.."

istighfar ku berulang kali...memohon ampun dan kekuatan padaNYA....

 kemudian teringatku  :

"Adakah manusia itu mengira, bahwa Kami akan membiarkan sahaja mereka berkata: Kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji oleh Allah swt."
Suatu peristiwa bilamana Saad bin Abi Waqash bertanya kepada Nabi saw, "Ya Rasulullah, siapakah manusia yang paling teruk kena uji?"...Lalu jawab Rasulullah saw, "Yang paling teruk kena uji ialah para nabi dan para rasul, kemudiannya golongan yang mengikut para nabi selepas zaman nabi (tabiin) dan kemudiannya golongan selepas tabiin yang mengikut para tabiin."





 Ujian yang Allah turunkan kepada hamba-hambaNya merupakan simbol kasih sayang Allah terhadap seorang hamba. Bagaimana sang pencipta menguji kesabaran dan kehambaan seorang hamba terhadap penciptanya....subhanaAllah...renungkanlah wahai diri...bersabarlah~~~


 

Sunday, 28 October 2012

UJIAN VS EXAM


Alhamdulillah hari ni nak cakap pasal exam lagi memandangkan esok dah bermulanya paper pertama dan kedua iaitu Science of Da'wah & Arabic..

kadangkala ujian itu datang tanpa kita duga..kadang-kadang ia datang tatkala hati tengah gembira, kadang-kadang ianya datang tatkala fikiran tengah bercelaru....Namun jika kita sedar akan hikmah disebalik ujian itu, kita tak akan pernah mengeluh.....

Alhamdulillah semakin dekat hari yang dinantikan semakin banyak ujian yang Allah berikan, semakin dekat exam semakin tu jugak cubaan datang menghampiri...air mata berderai tanpa henti..

Namun kini ku cuba untuk bangun...ku cuba untuk tolak segala masalah itu ke tepi dahulu...ku simpan dalam laci elok2...ku kunci dan ku mangga...bukan lari daripada masalah...tapi nak focus kepada salah satu amanah yang Allah berikan serta harapan ayah dan bonda iaitu sebagai seorang pelajar...maka akan ku cuba focus pada setiap exam..




Senyum antara ubat paling mujarab tatkala masalah tiba. Sambutlah' mereka' dengan senyuman...wahai masalah2 ku...duduklah elok2 dalam laci yang kuberikan ye...insyaAllah akan ku kembali kepadamu dan menyelesaikanmu satu persatu...

" ...Allah tak kan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah nasib mereka sendiri..."
    ( ar-rad :11)

"sesungguhnya disebalik kesulitan ada kemudahan dan kesenangan" ( as-syarh : 5-6)



Saturday, 27 October 2012

MATH IN MY HEART




assalamualaikum....apa khabar sahabat2 hari ni? apa khabar iman kita? semoga semuanya dalam keadaan sihat dan bertambah keimanan...

alhamdulillah segala pujian bagi Allah..selawat serta salam kepada Rasulullah s.a.w dan para sahabat baginda. Hari ni ana nak kongsi berkaitan subjek yang sangat ana minati dulu sehingga kini......iaitu..........MATEMATIK...^___^

hmmm ada orang cakap, otak orang melayu ni lambat skit buat math....
ana pasti  setiap daripada kita mempunyai  pendapat masing2 tentang math .betul tak?


 Bila sebut saja pasal math, mesti ramai yang ingat susahnya nak mengira. Pada pandangan ana lah, Biasanya semua tu sebab kurangnya minat pada sesuatu. Kalau kita minat semua benda yang susah akan jadi senang.
contoh paling mudah... main games. Sampai highest level pun boleh kalau dah minat.






tapi bagi ana, math ni best sangat...macam2 emosi ada bila tengah cari solution untuk math..selagi tak dapat buat, selagi tu la duduk je kat situ...bila dapat jawapan betul seronok bukan kepalang....bila jawapan salah ,,, Allah.. geram pun bukan main...:)

Bagi ana kuncinya hanyalah FAHAM the FORMULA not HAFAL....and then enjoy your self  with math...


Namun, math ni bukan sekadar faham je tapi kena banyak buat latihan....kena setiap hari buat latihan...

kalau sekadar faham tapi tak buat latihan.....lama2 nanti lupa jugak... math juga perlukan kerajinan....actually minat dan kerajinan kenalah seiring..insyaAllah tak susah untuk kuasai math...and the most important jangan kenal erti putus asa....

 Cuba2 la ya tanamkan minat dalam apa jua yang kita ceburi, InsyaAllah, bila dah minat kita akan berusaha dan akan berjaya dalam apa jua yang kita ceburi.. Doakan kejayaan kita semua. Amin..





Percayalah bila kita dah mula kuasai math, kita akan rasa betapa bestnya math..jangan cepat tension bila tak dapat jawab sesuatu soalan math tu..teruskan mencuba...semoga berjaya.....^_^