Sunday 7 April 2013

JODOH




Bismillahirrahmanirrahim...Allahumma salli a'la Muhammad...

Alhamdulillah semakin hari aku semakin sayang pada mereka...siapa?? mak dan abahku tercinta.

segala pengalaman dan ujian demi ujian benar2 mematangkanku...benar2 membuatku semakin mencintai mereka keranaNYA..:')

seringkali juga aku ditanya soal jodoh, mana tak nya...salah satu impianku adalah berkahwin di usia muda.

Aku tidak akan sama sekali membelakangi mereka dalam apa jua urusanku...
apatahlagi dalam hal pemilihan jodoh...
kerana aku tahu yang mereka juga tahu...
baik bagi mereka, baik jugalah bagiku...
kerana mana mungkin seorang ibu atau ayah memilih jodoh yang tak baik untuk anaknya...

kerana itu aku tidak ingin memberi harapan kepada sesiapapun...
letakkanlah pergantungan setinggi-tingginya hanya pada Allah...
kerana hanya DIA yang mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYA...

Lalu adakah aku harus berdiam diri?
tidak....aku harus bersedia....
bersedia mempersiapkan diri untuk memperolehi yang terbaik..
aku percaya kalau sekarang aku dalam proses memperbaiki diri..
pasti si dia juga dalam proses memperbaiki diri....

aku bertanya pada abah soal menantu pilihan mereka..
Alhamdulillah abah berkata ' abah serahkan pada Allah dan pada nur'
'abah tak memilih harta...cukuplah baik agamanya..'
Allah menitis air mata mendengar jawapan beliau....
ternyata abah mula mendalami dan memahami ilmu agama...
begitu jualah jawapan mak tercinta..
dia tak pernah putus2 memberi nasihat padaku...
jangan pernah beri harapan...
jangan pernah anak mak ni mengecewakan orang...
sentiasalah buat istikharah...
semoga Allah beri yang terbaik untuk anak mak...


Allahu.....T_T

maka dengan itu aku berpesan pada diri ...
belajar dan terus belajar....
jangan bercinta sebelum nikah..
teruskan mengejar cinta Allah..
Insya Allah kelak pasti Allah datangkan jodoh yang juga cinta kepadaNYA...

maka aku juga ingin berpesan kepada insan yang inginkan diri ini kelak...
mintalah pada Allah....kerana DIA yang memegang kunci hati..
dna dapatkanlah aku secara terhormat..
datanglah bertemu ibu dan ayahku..
jika mereka menerimamu...
aku juga akan menerimamu...
insya Allah...

 " Ya Allah …. Jika aku jatuh cinta, Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan Cintanya padaMu, Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMu.
Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, Jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku padaMu.
 Ya Allah … jiKa aku jatuh cinta, IZinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertauT padaMu, Agar tidak jatuh aku dalam jurang cinta semu.
 Ya Rabbana …. Jika aku jatuh cinta, Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari-MuYa Rabbul Izzati… jika aku rindu, Rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan-Mu."


No comments:

Post a Comment