Monday 12 May 2014

TEGURAN BUAT AKU








Bismillah alhamdulillah, lama rasanya pena tidak menulis di teratak ini. Semoga semua sentiasa ceria dan dalam NaunganNYA

Tersentap dengan sebuah perkongsian daripada sahabat. Seakan kepala dihempuk oleh sesuatu. Terus sedar daripada berangan tak sudah.

 " Entahlah..
Kita ni banyak sangat bercerita tentang kahwin, berbanding bercerita tentang mati.. sedangkan tak semua orang akan berkahwin, namum semua orang akan mati.

Mungkin sebab kahwin itu nikmat dunia, manakala kematian itu pemutus nikmat dan sebaik-baik nasihat.
Siapa la suka dengar nasihat sangat.. orang suka benda nikmat ja..
Hmm.. "


Alhamdulillah terima kasih kepada Allah, kerana saya tahu ianya teguran daripada Allah, perkongsian itu hanya asbab dan perantara sahaja.

kerana memang 2 3 4 menjak ini diri asyik berfikir soal kahwin kahwin dan kahwin melebihi fikir pasal mati. Allah...

" biasalah tu dah ada calon"  kalau dah ada mungkin wajar jugaklah asyik fikir pasal kahwin. Tapi kerana belum la maka saya mulai sedar diri. Mungkin kerana kerap sangat melihat dan membaca perkongsian daripada kenalan-kenalan yang sudah bernikah berkongsi sakan "keromantikan" mereka di muka buku buat diri terusik untuk berfikir kerap sangat mengenai perkahwinan. Astaghfirullahal adzim semoga saya anda dan kita semua dihindarkan daripada suka mempamerkan "keromantikan" rumah tangga di alam maya. 

" Jadi tak boleh lah nak cerita dan fikir soal jodoh, kahwin semua tu"

Tidak saudara-saudaraku sayang, bukanlah begitu.

Hakikatnya tidaklah salah untuk untuk berfikir dan bercerita soal jodoh, kahwin dan seumpamanya. 

Cuma yang menjadi salah bila mana kita bercerita soal itu, melebihi tuntutan untuk kita sentiasa mengingati mati.


Ini sedikit perkongsian daripada saya,

Kahwin

Dulu( masa kurang matang) nampak orang kahwin, rasa nak kahwin,
Nampak baby comel-comel rasa nak jugak, baca bab kahwin angau nak kahwin, semangat keterlaluan Mengalahkan orang yang ada calon.
Sibuk beritahu mak abah kata nak kahwin awal. Directly they said no no no. " calon takda lagi, belajar tak habis lagi, tak payah fikir dulu"

Sekarang ( dah matang.haha boleh la) nampak orang kahwin, senyum alhamdulillah seronok untuk mereka, nampak baby comel-comel bahagia akan indahnya kurniaan Allah, baca bab kahwin lagi 'semangat' nak kahwin. Tapi 'semangat' yang ini diiringi rasa kerdil betapa banyaknya yang perlu dipelajari.
Lebih banyak mendiamkan diri, dah tak pernah cakap nak kahwin je dekat mak abah, tapi kadang mereka sendiri yang tanya dan berkongsi berkaitan perkahwinan.

Actually benda ni semua Allah dah aturkan cantik untuk kita.
Kita tak perlu nak 'merengek' nak kahwin. InsyaAllah the day will come. Tidak di dunia, di akhirat.


Sekali lagi bagi saya tidak salah untuk kita bercerita, berfikir bab jodoh, kahwin dan seumpamanya.
yang salah bila yang bercerita dan berfikiran itu, keterujaannya keterlaluan sehingga tidak sedar bahawa 'usaha' ke arah pernikahan yang diidamkannya itu kosong kosong kosong.


Niatkanlah pernikahan itu semata-mata kerana Allah, dan sesungguhnya pernikahan itu merupakan satu ibadah.


" Ingat dalam dunia ini ada dua golongan manusia yang cerdik. Pertama, mereka yang sentiasa mengingati mati. Kedua, mereka yang melakukan apa jua pekerjaan , pekerjaannya bukan sekadar terhenti di dunia,namun pekerjaannya menuju ke akhirat walaupun dirinya masih di dunia " 

Belajar dan terus belajar
Ingat Mati, Jaga Hati,  Hiasi peribadi
Sekian perkongsian dari insan hina penuh dosa..


Siti Nuur Zaleha Binti Rosdiansah

Semoga Allah redha.

No comments:

Post a Comment