Saturday 24 May 2014

RAHSIA DIRI DISAYANGI






Bismillah, Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, Allahumma solli 'ala Muhammad
Segala puji bagi Allah atas segala nikmat iman dan Islam yang kita perolehi pada hari ini.

Semoga semua sentiasa tenang, bahagia dalam rahmat dan kasih sayangNYA.

Setiap daripada kita pasti ingin dikasihi, dicintai, disayangi dan dihormati bukan? Justeru apa yang harus kita lakukan?

InsyaAllah hari ni tertarik untuk berkongsi TIPS dan Rahsia untuk diri disayangi dan dihormati

Sungguh saya juga masih berusaha untuk mengamalkannya, maka dengan itu saya kongsi dengan semua berdasarkan apa yang saya baca, lihat dan dengar *senyum*



1) Bangun dan tegur - Bila mana kita melihat ada dalam kalangan insan yang kita sayangi melakukan perkara yang salah atau mungkin tidak betul pada pandangan kita, maka bangunlah dan berilah nasihat dan teguran daripada hati.

" Teguran yang datang daripada hati, insyaAllah akan mampu menyentuh hati"

Bak kata Ustaz Kazim, gunakan suara base. Eheh

Allah juga telah berfirman dalam surah An-Nahl ayat 125 yang bermaksud
" Serulah ( manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik "

Malah, jika kita telusuri sirah Baginda saw, kita akan temui ramai yang jatuh cinta dan menghomati baginda kerana akhlak dan tutur kata baginda. Rasulullah seorang yang sangat berhati-hati dan menjaga bait dan tutur kata dalam berbicara apatahlagi dalam menegur seseorang. Andainya jika kita kaji lagi, kita akan menjumpai pendekatan yang indah sehingga mampu memberi impak yang positif kepada para sahabat pada ketika itu.
Rasulullah bukan sekadar bijak dalam menyampaikan dakwah, tapi baginda sendiri mendahului apa yang diajarkan.

Kaedah teguran yang sering baginda gunakan juga adalah dalam bentuk pujian. Dalam ilmu berkaitan psikologi moden juga mengatakan bahawa pujian merupakan satu elemen kepada pencetus ransangan ke arah positif. Namun Rasulullah sudahpun mendahului dan mengamalkan elemen tersebut sejak awal lagi. 

Teringat kalam Habib Ali Zaenal Abidin 
" Konsep dakwah Rasulullah saw penuh dengan kelembutan, kelembutan jika digunakan pasti berkesan, kurang-kurang pun tidak mendatangkan mudarat. Tetapi kekerasan digunakan walaupun tujuannya baik pasti akan memberi sedikit kemudaratan. Tidak dipergunakan kelembutan  kepada kekasaran kecuali kelembutan pasti menang, dan tidak digunakan kekerasan kepada sesuatu pasti mendatangkan keburukan"

SubhanaAllah sungguh pada diri Rasulullah itu contoh tauladan yang terbaik. Masakan tidak ramai yang jatuh cinta dan menyayangi Baginda. Sollu 'alan Nabi *wipe tears*

Maka ayuh kita sebagai ibu bapa, suami, isteri, sahabat, guru, jiran, kakak, adik, abang, sepupu, PANDAkwah...eh * mata panda* 

Bangunlah, pujilah dan tegurlah dengan penuh kasih sayang bil hikmah
InsyaAllah kita akan disayangi dan dihormati.



2) Berpakaian kemas - Seorang salesman datang menghampiri kita, berkongsi perihal kecantikan, kesihatan dan sebagainya, namun mukanya masam, bajunya kusut masai, rambut tidak terurus dan sebagainya, lalu apa agaknya respon kita pada ketika itu? 

Dan bagaimana pula jika salesman yang datang tadi pakaiannya kemas dan rapi, wajahnya ceria dan penuh keyakinan, secara tidak lansung penjelasan yang diberikan juga mampu meresap ke dalam diri sehingga pelanggan merasakan produk yang ditawarkan itu sangat sesuai untuk dirinya.

Begitulah juga kita sebagai seorang daie, malah kita perlu lebih daripada itu kerana seorang pendakwah produknya adalah wahyu Allah swt dan apa yang hendak disampaikan kepada sasarannya mestilah bukan bersifat 'kelentong' atau bukan berbentuk rekaan.

 " we are represent our religion"

Mungkin ada yang mengatakan jangan lihat orang yang menyampaikan itu, tetapi lihatlah apa yang disampaikan. Benar saya akui kebenaran kata-kata ini, namun dari sudut lain, bila mana kita berada bersama masyarakat, dihadapan orang lain, cuba kita tanya kepada diri kita, mata kita, bukankah kita suka akan kecantikan dan kekemasan? bukankah Allah juga suka akan keindahan? bukankah Rasulullah juga seorang yang sangat mementingkan kekemasan dan kebersihan diri?

Bukanlah bermakna kita mesti berpakaian cantik dan mewah, tidak.
Tetapi haruslah kita pastikan agar pakaian kita sopan, kemas, bersih, tidak serabai bahkan wajib dalam keadaan menutup aurat dengan sempurna

Dengan ini insyaAllah orang lain akan tertarik untuk mendekati kita, menghormati kita bahkan menyayangi kita.



3) Qiamulail yakni bangun solat malam - Carilah masa dan peluang untuk ambil sedikit masa dating dengan Allah pada waktu malam. 

Solat tahajjud termasuk salah satu amalan utama setelah menunaikan solat fadhu. Dalam surah al-Isra ayat 79 Allah berfirman 

" Dan pada sebahagian malam hari bersolat tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu, mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji"

Sungguh bukan mudah, tapi berusahalah bermujahadah, ambil wudhuk dengan sempurna, solat dengan penuh rasa kehambaan, sujudlah dengan hati yang dambakan keampunan dan keredhaanNya.

Rasulullah saw adalah contoh terbaik orang yang bersungguh-sungguh dalam mengerjakan solat malam. Sehingga diriwayatkan kaki baginda bengkak dan pada ketika itu
 Saidatina Aisyah r.a. yang melihat keadaan kaki Rasulullah bertanya kepada baginda 
" Kenapa Engkau memaksa diri seperti ini ya Rasulullah? padahal Allah telah mengampuni dosa- dosamu yang telah lalu dan akan datang"

 Baginda saw menjawab " tidak bolehkah aku menjadi hamba yang pandai bersyukur"
 -HR MUSLIM-

Muhammad Bin Abdullah, seorang Rasul kekasih Allah. Walaupun nabi maksum tetapi tetap memiliki amalan yang cukup luar biasa. kita? cuma hamba hina penuh dosa yang sibuk bermimpi inginkan jannah tapi.... *dush tutup muka *

Ketahuilah dalam solat malam itu terkandung 1001 rahsia buat mereka yang berfikir.

" Sesungguhnya di waktu malam ada suatu waktu yang tidak akan ditemui oleh seorang Muslim yang berdoa kepada Allah dari kebaikan dunianya dan keselamatan akhiratnya, melainkan Allah kabulkan permintaannya itu pada setiap malam(bila ia terus melakukan qiamullail
 - HR MUSLIM -

Doalah, mohonlah sungguh-sungguh, menangislah, tadah tangan mohon keampunan dan kasih sayangNYA.

Bila cinta Allah kita raih, insyaAllah kita akan disayangi manusia bahkan disayangi oleh penduduk langit. MasyaAllah.

sama-samalah kita saling berusaha untuk memperbaiki diri, sungguh segala yang saya coretkan di atas adalah teguran buat diri saya sendiri khususnya. Semoga Allah redha.










No comments:

Post a Comment