Friday 15 August 2014

Sungguh Aku Rindu



Bismillah

Alhamdulillah lama rasanya jejari tidak melakar bicara berkongsi cerita di teratak penulisan ini.

Sehingga seakan terlalu banyak yang ingin dicoretkan.

Terima kasih kepada yang setia dan sudi  membaca segala yang tercatat disini ( eheh ada ke yang setia )

--------------------------------------------------------------------------------------------

Alkisah belakangan ini.

Aku mendongak ke langit biru, menikmati indahnya ciptaan Tuhan, Maha suci Allah.

Tanpa kusedari aku memejamkan mata, ku berenang dan menyelam seketika di lautan hati, merasai segala yang terbuku di lubuk hati. Mengimbas segala memori.

Tanpa kusedari titisan mutiara jernih mengalir dipipi.

hati berbisik " sungguh aku rindu "

waktu dimana aku rasa hati aku sangat kuat dahulu. Kadang aku rasa sedih, marah, geram, bahagia, dan pelbagai lagi rasa menjadi satu. Tapi aku tetap rasa kuat. Sebab aku rasa hati aku terikat dengan Allah. Aku rindu waktu itu. Dengan sahabat-sahabat yang mana memandang wajah mereka sentiasa membuat aku ingat pada Allah  Sungguh aku rindu waktu itu.

Tapi sekarang, aku rasa hati aku lembik sangat. Aku dah tak sekuat dulu lagi. Kadang aku rasa nak luah semua benda yang dulu aku tak pernah buat pun. Kalau biasanya dahulu aku menjadi tukang dengar cerita, tempat orang meluahkan rasa dan cerita mereka. Tapi kali ni aku rasa aku nak orang dengar cerita aku pulak. Kalau dulu aku susah nak keluarkan air mata dihadapan orang lain. Tapi sekarang air mata keluar tanpa kira tempat dan sekeliling. Kadang aku takut kalau sampai hubungan aku dengan Allah menjadi nipis, nauzubillah. Ini semua salah aku, aku yang membina jarak itu.

sunyi, lonely. Ini yang aku rasa saban hari.

setiap kali aku rasa sunyi aku akan ulang ulang dan ulang ayat ini 

" Bila kita rasa Allah dalam hati kita, kita takkan pernah sunyi ( zikrullah ) ". Bukankah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang?. Lalu aku akan kembali tersenyum.

Selalu jugak aku ingat kata-kata seorang akak yang aku kagumi akhlaknya

" waktu keseorangan macam inilah, kita boleh dekat dengan Allah. Tali pergantungan kita akan jadi kuat. Tapi ketahuilah, bila kita keseorangan, syaitan akan turut menjadi pendamping kita. Waktu ini boleh jadi waktu kritikal kita. Syaitan dan nafsu dalam diri dengan fitrah diri yang sentiasa inginkan kebaikan sedang bertempur hebat. Maka isilah masa sunyi dengan sebaik mungkin"

sekali lagi aku mengangguk sendiri antara suka dan risau.

Aku nak bangun balik, tapi setiap kali aku bangun, setiap kali itu jugak aku jatuh. Aku mencari dan melihat sekeliling, sunyi, tiada siapa. Tiada lagi sahabat-sahabat yang dulu disisi. Kini semua punya haluan masing-masing.
Akhirnya aku sedar aku perlu bangun sendiri tanpa mengharap orang lain. Sungguh dunia dan seisinya sangatlah menakutkan.

Teringat kata-kata iman Syafi'e :

"Jika Ada seorang yang ingin menjual dunia ini kepada ku dengan nilai harga sekeping roti, nescaya aku tidak akan membelinya." 



Semoga satu saat aku dipertemukan lagi dengan waktu itu. Dikelilingi orang-orang yang beriman. Namun kini aku harus bangun, terus dan terus meraih redha Allah. 


"Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun masing-masing ada kebaikan. Semangatlah meraih apa yang manfaat untukmu dan mohonlah pertolongan kepada Allah, dan jangan bersikap lemah. Jika engkau tertimpa suatu musibah janganlah mengatakan, "Seandainya aku berbuat begini dan begitu, niscaya hasilnya akan lain." Akan tetapi katakanlah, "Allah telah mentakdirkannya, dan apa yang Dia kehendaki Dia Perbuat." Sebab, mengandai-andai itu membuka pintu setan." 
(HR. Muslim)

Mohon doa semua, doakan agar hati ini kuat. Sebab aku juga mahu menjadi mukmin yang kuat dan dicintai oleh Allah seperti hadis di atas.

dan sungguh mati itu sebaik-baik nasihat. Membuat aku lupa akan segala nikmat dunia. 

" Ya Muqallibal qulub, thabit qalbi 'ala dinikk wa to'atikk"

Semoga Allah redha.











No comments:

Post a Comment