Thursday 20 February 2014

JOM BELANJA KELUARGA


Bismillah Alhamdulillah....perkongsian ni sebenarnya telah saya kongsikan di laman facebook beberapa minggu lepas dan di sini saya tulis semula buat renungan dan semoga mampu memberi sedikit manfaat buat semua.


alhamdulillah ramai yang sering inbox/wasupp sy berkaitan 'rahsia murah rezeki'...maaf kerana baru hari ini dapat saya kongsikan...


" adik..akak jeles tgk adik...ada je yang adik buat bisness"
" awak...awak pakai fb ads eh? sy tgk tiap hari likers pages awk sgt byk"
" alhamdulillah murah rezeki adik.."

alhamdulillah..bukan tujuan saya untuk menunjuk ..namun suka untuk saya berkongsi sesuatu' buat semua....semoga Allah redha..

yang pasti kejayaan saya pada hari ini semua datang dari doa kedua ibu bapa saya dan pastinya dari Allah s.w.t....

apa yang mungkin saya boleh kongsikan...tiada rahsia yang istimewa...tapi ada beberapa perkara yang saya suka amalkan dari zaman sekolah sehinggalah sekarang...

" SENTIASALAH BELANJA KELUARGA"

mungkin ada yang bagi alasan

" belanja? duit pun mak ayah bagi..macam mana nak belanja"
" nak belanja buat pe, diorang sendiri da ada duit yang banyak "

ya...tapi itulah yang saya buat dari dulu sampai sekarang..even saya masih bergelar student...

tidak semestinya 'belanja' means kita kena spend a lot of money ...beli barang2 mahal buat mereka dan sebagainya...tidak sahabat...

apa yang saya istiqamah buat....
setiap kali saya melangkah keluar daripada rumah...sama ada nak hangout bersama sahabat2....jalan2....atau apa sahaja urusan...

setiap kali saya pulang ke rumah saya akan pastikan ada sesuatu yang saya akan bawa balik buat keluarga di rumah walau hanya 'sekeping roti' ....

sebab tu saya sangat suka menabung sejak kecil..duit itulh yang saya gunakan untuk belanja keluarga...

bila saya da melanjutkan pelajaran ke bumi kuala lumpur...saya usaha untuk membuka perniagaan sendiri dan perniagaan itu la yang telah banyak bantu kehidupan saya di sana dan untuk saya belanja keluarga setiap kali saya pulang rumah...dan alhamdulillah perniagaan itu semakin melebarkan sayapnya sehinggalah hari ini....

ketahuilah sahabat....sedekah yang paling afdhal adalah kepada keluarga sendiri...jangan kita hebat sedekah sana sini..tapi rupanya ada ahli keluarga kita yang sedang kelaparan...

percayalah..setiap kali kamu belanjakan sesuatu buat keluarga...Allah akan bukakan 1001 pintu rezeki buatmu...ini juga sering saya kongsikan bersama roomates saya dulu..belanjalah keluarga...

seterusnya banyakkan bersedekah...tidak semestinya nilai yang banyak..cukuplah seikhlas hatimu...ada 1 keajaiban sedekah yang cukup hebat bg saya yang pernah berlaku dalam hidup sy...insya Allah boleh rujuk entry sebelum ini.

dan cuba untuk istiqamah solat sunat dhuha...buatlah walau hanya 2rakaat...

dan akhir sekali banyakkan berdoa serta bertawakal kepada Allah....yakinlah bahawa rezeki itu daripada Allah..

"Dan ingatlah ketika tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras." surah ibrahim ayat 7

"Dan Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendakiNya tanpa batas"
Surah Al-Baqarah ayat 212

"Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya tanpa hisab"
Surah Ali Imran ayat 37

sekadar perkongsian biasa...dengan harapan semoga dapat memberi sedikit manfaat luar biasa buat semua......semoga Allah redha....

No comments:

Post a Comment