Saturday 12 April 2014

BUATLAH PILIHAN





Bismillahirrahmanirrahim. Rabbi yassir wala tu'assir.

Secara peribadi, bagi saya kehidupan itu berkaitan dengan pilihan. Setiap pilihan kita ada natijah yang tersendiri sama ada baik atau buruk. Kerana itulah Allah mengurniakan kita akal supaya kita dapat berfikir dengan waras dan membuat pilihan yang baik. Sememangnya kita tidak tahu apa yang terbaik untuk diri kita. Oleh itu, lazimkanlah diri kita dengan solat sunat istikharah dengan harapan Allah akan sentiasa memimpin kita dalam setiap tindakan dan pilihan yang kita lakukan.

Setiap pilihan kita, haruslah disertai dengan doa dan usaha yang betul. Choose the right one with the right action.



Hidup ini satu pilihan,
sama ada kita nak terus mengalah kerana dunia,
atau terus bangkit kerana Allah Tuhan yang Esa.

Di saat ujian datang tanpa henti, aku pautkan pergantunganku sepenuhnya pada PENCIPTA diriku dan seluruh alam ini. Akhirnya, aku temui kekuatan itu semula. Bagiku, jatuh bangun dalam kehidupan ini adalah lumrah. Semuanya atas diri kita. Andai kita tidak kuat, kita akan hanyut. Sesungguhnya, aturan ALLAH itu sangat indah. Indah yang teramat. Kita hanya akan dapat merasai keindahan dan kemanisan ujian itu andai kita benar-benar menjadi hambaNYA yang berfikir.

" hiburkan dirimu dengan zikrullah"

Tiba-tiba hati berbisik sedemikian di saat air mata seakan tidak mahu berhenti.
Ya, berzikirlah wahai hati. Allah kan ada? bisik hatiku, kembali tersenyum

lantas ku capai surat cintaNYA 
" sesungguhnya hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang " 
(surah ar-ra'du ayat 28)

Solat dan zikrullah adalah penawar hati yang, ia memberi ketenangan kepada hati. Nabi s.a.w bersabda " dalam jasad anak adam ada seketul daging, jika baik daging itu baiklah seluruh anggota badan, jika ia buruk maka buruklah segala anggota badan yang lain, seketul daging itu adalah HATI "

Hati yang tenang menjadikan kehidupannya tenang. 
Teringat kata-kata murabbi "Para pencinta Allah bukannya tidak menghadapi dugaan, malah dugaan yang mereka hadapi amat berat berbanding orang biasa. Namun mereka dapat menghadapinya dengan tenang lantaran jiwa mereka bertaut pada Tuhan, jiwa mereka memancarkan cahaya ketuhanan, jiwa mereka memiliki kekuatan  bagaikan gudung yang akarnya terpasak pada bumi, jiwa mereka memiliki tenaga yang sampai langit lantaran zikrullah yang sentiasa pada lisan dan sirrnya "

Allahu...tersenyumlah kerana diuji * senyum*



Sesungguhnya kebahagiaan itu ada di dalam diri, ia bagaikan mutiara di dalam lautan. Hati manusia ibarat lautan, semakin dalam ia menyelam, semakin asyik dan terpegun ia memandang keindahannya. Di dalamnya ada mutiara yang begitu mahal dan indah. Tanpa menyelam, manusia hanya akan dapat melihat pada permukaannya sahaja, mereka hanya merasakan masinnya sedangkan manisnya di sebalik masin itu tidak dapat diperolehi.

Wahai diri yang diuji, tenggelamkan dirimu dalam lautan mutiara ketuhanan, nescaya dirimu akan tersneyum dengan ujian kehidupan. 

Terima kasih Allah kerana beri aku ujian.

Ya ALLAH, sesungguhnya aku redha ALHAMDULILLAH atas segala apa yang Engkau kurniakan pada diriku. Pintaku hanya satu, janganlah Engkau pesongkan hati ini sesudah Engkau beri hidayah kepadaku. Tetapkanlah hatiku di atas agamaMU. Jadikanlah aku sebagai hambaMU yang mencintai dan mengejar segala kebaikan yang ada di bumi ini. Ya ALLAH. Segala puji hanya untukMu. Akhirnya kutemui kekuatan. :)

No comments:

Post a Comment