Sunday 6 January 2013

MENANGISLAH DUHAI HATI


 
Barangkali di antara kita yang belum pernah menangis, maka menangislah disaat membaca Al-Quran, menangislah ketika berdoa di sepertiga malam terakhir, menangislah kerana melihat keadaan ummat yang hancur, atau tangisilah dirimu kerana tidak dapat menangis ketika mendengar ayat-ayat Allah.

Firman Allah S.W.T didalam Surah Al-Maidah ayat 83:

Dan apabila mereka mendengar Al-Quran yang diturunkan ke
pada Rasulullah [Muhammad S.A.W], engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan apa yang mereka ketahui [melalui Kitab mereka] dari kebenaran [Al-Quran], sambil mereka berkata:
Wahai Tuhan kami, kami beriman [kepada Nabi Muhammad dan Kitab Suci Al-Quran], oleh itu tetapkanlah kami bersama-sama orang-orang yang menjadi saksi [yang mengakui kebenaran Nabi Muhammad S.A.W].


Bagi seorang muslim yang mukmin, menangis merupakan sebuah kelembutan hati dan petanda kepekaan jiwanya terhadap peristiwa yang menimpa dirinya, yang terkandung didalam Al-Quran mahupun ummatnya.

Wahai ummat manusia!
Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.
- Surah Yunus ayat 57 -


Menangislah duhai hati.. :'(

No comments:

Post a Comment